By malina går mot strömmen – ökar både omsättning och vinst

Bymalina e-handel
By malina går mot strömmen – ökar både omsättning och vinst

Foto: Marilia Bognadi

Caroline Englund

Reporter

Pandemin ett tufft slag.

Modebolaget By Malina ökade omsättningen och vinsten rejält under förra året. Men coronapandemin blev en ordentlig utmaning.

”Det här har gjort oss mer kreativa än någonsin”, säger bolagets grundare Malin Ek Andrén till Breakit.

De senaste åren har modebranschen gått igenom ett stålbad och många bolag kämpar med den digitala omställningen. By Malina, som helägs och drivs av grundaren Malin Ek Andrén, går däremot mot strömmen.

Har fokuserat på de egna kanalerna

Under 2019 ökade bolaget sin omsättning från 38 till 48 miljoner kronor dessutom ökade vinsten från 3,3 till 8,3 miljoner kronor. 

“Vi har fokuserat väldigt mycket på våra egna kanaler. Vi har ökat investeringar till vår egna webshop, lagt på nya funktioner och designelement som gör den bättre och bättre hela tiden. Detta har gett oss utdelning i form av mer internationell trafik och mindre returer”, säger Malin Ek Andrén till Breakit. 

By Malinas första kollektion bestod av långklänningar men genom åren har sortimentet utvecklats och består numera av fler kategorier. Festkläder är trots det en stor del av varumärket och klänningarna har burits av både kungligheter och kändisar genom åren.

Coronapandemin och reglerna kring sammankomster i början av 2020 blev därför en hård smäll för företaget. 

“Det var rena domedagen där i mars, april. Vi hade helt andra förhoppningar inför våren. Det var konkurser och rekonstruktioner på löpande band. Norge som är en stor marknad var stängt länge och ingen tog ens emot varor”, säger Malin Ek Andrén.

Drog snabbt i handbromsen

Hon förklarar att bolaget agerade snabbt och skar ner på produktionen samtidigt som de jobbade med att minska kostnader.

“Vi står ändå starka då vi hade ett bra 2019. Alla är är kvar, ett fåtal förlorade kunder men ännu mer trafik till vår egen webb”, säger Malin Ek Andrén och fortsätter:

“Vi hade kanske det sämsta mode-retail segmentet – fest, bröllop, semester. Detta har gjort alla oss på By Malina mer kreativa än någonsin och snabba på nya digitala lösningar, live shopping, digitala införsäljning och en bemötande kundtjänst. En generell positiv grej med coronapandemin är att folk kanske tänker en omgång extra på vad de konsumerar”, säger hon.

Planen framåt är att öka försäljningen i egna kanaler ytterligare. 

“Jag tror vi måste tänka om och inte vara så beroende av andra aktörer”, sa Malin Ek Andrén till Breakit i våras.

Vill inte missa Amazon-tåget

Malin Ek Andrén berättar att bolaget också har ställt om sina kollektioner och att de nu satsar på att släppa nyheter oftare.

“Vi hade länge endast en sommarkollektion och en höstkollektion. Men så ser inte köpbeteendet ut längre. Kunderna ser allt direkt och överallt”, säger Malin Ek Andrén.

I veckan bekräftade Amazon att de planerar en lansering i Sverige och Malin Ek Andrén tror att det kommer att påverka svenska e-handlare en hel del. 

“Som alla förstår kommer det förändra väldigt mycket och kanske utrota många e-handelsföretag. Mitt fokus har varit på annat just denna våren men tror absolut det är ett tåg man inte vill missa!” säger hon. 

Läs fler artiklar
LÄS MER