Sök

Uppror i H&M-bolaget Other Stories – mössa fick rasistiskt namn

H&M

Helena Helmersson, vd på H&M. Foto: TT

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

"Det är helt oacceptabelt och det finns ingen ursäkt".

I början av januari 2018 fick den svenska klädjätten H&M massiv kritik efter att ha publicerat en reklambild på en liten mörkhyad pojke med en tröja med texten "Coolest monkey in the jungle". Kritiken handlade om att bilden var rasistisk och H&M tog bort bilden från sin marknadsföring. 

Nu har ett av H&M:s varumärken hamnat i blåsväder igen. Det är klädkedjan Other Stories som i ett internt dokument med höstens produktsläpp har en mössa uppkallats efter ett rasistiskt tillmäle, det rapporterar både CNN och Dagens Industri.

Protesterna från de anställda lät inte vänta på sig. 

"Jag känner för alla mina svarta kollegor", säger en anställd som vill vara anonym till CNN.

"Det måste kännas fruktansvärt för dem att jobba för det här märket."

Dokumentet kom ut just nu när de stora protesterna mot polisvåld blossade upp i USA och rörelsen Black Lives Matter fick fart. 

Ursäkt har skickats till hela företaget

När protesterna nådde ledningen togs bilden och namnet snabbt bort och en ursäkt skickades ut till hela företaget från Karolina Gutke, chef på Other stories.

"Det här är helt oacceptabelt och det finns ingen ursäkt för att det har skett", skriver hon i ett uttalande till de anställda som CNN har läst.

I en kommentar till tv-kanalen säger H&M-chefen Helena Helmersson att de ansvariga har stängts av medan klädjätten undersöker vad som har hänt.

Bolagets mångfaldschef Annie Wu är en av de som är upprörda över händelsen.

"Personligen är jag superarg och skäms över att något sånt här ens kan hända", säger hon till CNN.

"Jag vill att de ska få sparken, för det finns ingen ursäkt för det här."

Läs mer