Funnel drar i bromsen – skjuter fram tillväxtplaner

Funnel SaaS
Funnel drar i bromsen – skjuter fram tillväxtplaner

Fredrik Skantze, vd och medgrundare Funnel

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Med 450 miljoner i kassan var SaaS-bolaget Funnel riggat för att växa snabbt – men sen kom coronan.

Funnel har varit en av den svenska techscenens stora snackisar det senaste året. När SaaS-bolaget gjorde en nyemission vid årsskiftet flockades investerarna runt bolaget. Från början var planen att ta in 200 miljoner kronor men det stora intresset gjorde att finansieringsrundan till slut hamnade på hela 450 miljoner kronor.

Idag är vdn och medgrundaren Fredrik Skantze glad att man utnyttjade möjligheten att göra en extra stor kapitalanskaffning.

“Ja, tajmningen var i alla fall i det närmaste perfekt. Skulle vi försökt under coronan hade det blivit tuffare”, säger Fredrik Skantze.

Sannolikt hade också värderingen blivit klart lägre än den miljard som värdet nu sattes till. Funnel, som tagit fram ett verktyg att automatisera data från olika marknadsföringskanaler i realtid, växte kraftigt ända fram till dess att coronan slog till med full kraft i mars.

“I januari och februari gick vi bättre än plan men sedan tappade vi många kunder och nyförsäljningen stannade upp. Det var främst mindre bolag, reklambyråer och företag i resebranschen som vi förlorade som kunder”, säger Fredrik Skantze.

Funnels årsredovisning för 2019 har nyligen blivit offentlig hos Bolagsverket. Den visar att omsättningen gick från 35,8 miljoner kronor till 75 miljoner kronor. Men samtidigt är förlusterna höga – rörelseförlusten nästan dubblades till 78,7 miljoner kronor. Förlusterna är dock helt enligt plan, uppger Fredrik Skantze. Fokus nu och flera år framöver ligger på tillväxt.

“Våra återkommande intäkter (ARR) mer än dubblades förra året till 100 miljoner kronor. Målet för i år var att dubbla ännu en gång till 200 miljoner men sen kom coronan”, säger Fredrik Skantze.

Sedan i mars har tillväxttakten gått ner rejält och Fredrik Skantze har tvingats revidera den ursprungliga prognosen:

“Nu tror vi att ARR ska växa med 40 procent för året. Det har stabilserats men vi har fortfarande inte sett att marknaden tagit fart igen”.

När tror du att det vänder på riktigt?

“Tidigare har jag trott att det ska ske under hösten men den senaste tidens siffror på antalet corona-smittade i USA har fått mig att tänka om. Det känns som det dröjer till 2021 innan marknaden helt är tillbaka”.

Vad får det för följder för er verksamhet?

“Vi har fått skjuta fram våra tillväxtplaner. Förra året dubblade vi antalet anställda men nu efter coronan så har vi bara anställt någon enstaka. Vi har 40 procent av vår verksamhet i USA så vi påverkas extra mycket av att utvecklingen går åt fel håll där”, säger Fredrik Skantze.

Tillsammans med sin medgrundare Per Made är han fortfarande storägare i Funnel. I samband med vinterns nyemission kom fondjätten Fidelitys riskkapitalgren in som ägare till 14,4 procent av aktierna. Störst ägare är riskkapitalbolaget Balderton med 21,4 procent, statliga Industrifonden har 11,6 procent och SaaS-investmentbolaget Oxx sitter på 11,6 procent av aktierna.

Läs fler artiklar
LÄS MER