Här är Facebooks miljardintäkter i Sverige (men de visar inte allt)

Facebook Sociala medier
Här är Facebooks miljardintäkter i Sverige (men de visar inte allt)

Tobias Blixt

Reporter

Här är techjättens miljardinkomster i Sverige.

På onsdagskvällen fick Mark Zuckerberg svettas i förhör i den amerikanska kongressen. Techjättens grundare försvarade sitt bolag mot anklagelser att de har utnyttjat sin dominerande ställning och fick bland annat svara på frågor om bolagets köp av Instagram och Whatsapp.

Samtidigt som det arbetet pågår på andra sidan Atlanten har Facebook i Sverige lämnat in sin senaste årsredovisning till Bolagsverket. 

Bokslutet från Facebook Sweden AB avslöjar att den amerikanska jätten redovisade intäkter på knappt 1,7 miljarder kronor i Sverige. Det är vid en första anblick betydligt högre än omsättningen på 758 miljoner under 2018 och framförallt är det högre än omsättningen på 113,5 miljoner under 2017.

Anledningen till det är att Facebook sedan 2018, för att bli mer transparenta kring hur mycket bolaget faktiskt tjänar i respektive land, börjat redovisa intäkter från viss annonsförsäljning på lokal nivå.

Men det är inte alla intäkter som redovisas utan det är några av Facebooks större kunder i varje land redovisas. Intäkterna från de kunder som köper annonsutrymme via Facebooks självbetjäningsverktyg redovisas fortfarande i Irland så i realiteten är Facebooks inkomster från svenska annonser alltså förmodligen betydligt högre.

Det nya sättet att redovisa intäkterna påverkar också siffrorna från 2018 eftersom det var först i 1 juli det året Facebook drog igång systemet.

Resultatet efter finansiella poster landar på 58,5 miljoner och bolaget betalar 14,2 miljoner i skatt. 

LÄS MER: Här förklarar vi varför Facebook inte betalar mer skatt i Sverige

Varje år gör Breakit en sammanställning av de två techjättarna Google och Facebooks löner i Sverige. Under fjolåret har de anställda på Facebook sprungit om konkurrenterna på Google med ett ordentligt lönekliv – något ni kan läsa om i den här artikeln.

Facebook skriver också i årsredovisningen att den pågående coronapandemin inte har påverkat verksamheten i någon större utsträckning. Man förväntar sig inte heller någon “väsentlig negativ inverkan på företagets förmåga att fortsatt bedriva verksamheten.

Läs fler artiklar
LÄS MER