Sök

Så går det för Hanna & Amandas poddbolag Perfect Day Media

Perfect Day Mediapodcast

Amanda Schulman och Hannah Widell. Till höger nya vd:n för Perfect Day, Karolina Roslund. Foto: Press.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Senaste bokslutet i Perfect Day Media avslöjar priset för konkursen.

Stjärnduon Hannah Widell och Amanda Schulman hade ett turbulent fjolår som framförallt kretsade kring deras konkursade skönhetssalonger. Konkursbeslutet beskrevs som “svårt beslut, men samtidigt nödvändigt”. Nödvändig var den för att skydda övriga bolag i Perfect Day-koncernen. 

Men konkursen har skapat rabalder och konkursförvaltaren har hotat att stämma Widell och Schulman (för mer om det – läs här)

Nu avslöjar den färska årsredovisningen i Perfect Day Media hur mycket konkursen faktiskt kostade systrarnas bolag. Det rör sig om nedskrivningar på 43,6 miljoner kronor som tynger fjolårets resultat och som gör att förlusten på sista raden även den lyser rött. 

Kollar vi istället på rörelseresultatet så ser vi att den numera renodlade podd-verksamheten istället har vänt till positiva 1,8 miljoner kronor. Jämfört med 2018 då rörelseresultatet landade på minus 638.000 kronor. Värt att tillägga är att det resultatet baseras på närmare 3,5 miljoner i ytterligare omsättning i form av aktiverat arbete och övriga rörelseintäkter. 

“Föregående år räddade vi hem med ett positivt resultat trots allt arbete med konkurserna”, skriver Karolina Roslund, vd för Perfect Day Media, i ett sms till Breakit.

Landar på samma nivå som året innan

Samtidigt skrivs intäkterna till knappa 44 miljoner kronor, vilket är ungefär på samma nivåer som bolaget visade upp under 2018 och betydligt lägre än toppen vid 2017 då intäkterna låg på 64,5 miljoner.

När Breakit intervjuade Karolina Roslund förra året så var målsättningen att återigen nå upp till 64 miljoner i omsättning – med fin vinstmarginal.

Av årsredovisningen framkommer också att coronaviruset har påverkat bolaget negativt. Bland annat på grund av inställda live-poddar. Intäkterna från poddverksamheten ska ändå ligga i paritet med fjolåret, går det att läsa. 

Tillväxten beräknas istället komma under hösten.

“Vi tog beslutet att inte permittera utan att gasa fullt och tror oss i år både öka omsättningen och göra ett bättre resultat än föregående år”, skriver Karolina Roslund och fortsätter.

“Vårt fokus på premium podcast har fungerat mycket bra trots en tuff marknadssituation under corona. Lyssningarna fortsätter att öka och jag ser positivt på utvecklingen framåt.”

Läs mer: De är de största förlorarna på Hannah & Amandas konkurs

Läs mer