Sök

Kaffesugna svenskar letar sig online under pandemin – e-handlaren ser kraftig ökning

e-handelKaffeCoronaviruset

Foto: Istockphoto.com & Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Startup-profilen Karsten Depperts onlinebutik för kaffe började som ett hobbyprojekt. Nu ser han möjligheter att ta bolaget vidare vidare – efter ett rejält uppsving under coronapandemin.

Coronaviruset har satt djupa spår i många verksamheter under våren, liksom i samhället överlag. Samtidigt har vi sett många exempel på e-handlare som har fått ett ordentligt uppsving under pandemins första månader. Exempelvis har nätbaserade matbutiker haft mer än någonsin att göra under våren.

Ett mer nischat område som verkar ha fått sig ett uppsving är onlineförsäljningen för kaffe. Det insåg startup-profilen Karsten Deppert när han märkte hur försäljningen på Nybryggt.nu rusade under de första coronamånaderna.

“Vi har inte sett någon liknande uppgång tidigare och antalet ordrar har fyrdubblats jämfört med samma månader förra året. Kaffe är heligt för många svenskar och när de tillbringar mer tid hemma har kaffedrickandet ökat markant”, säger Karsten Deppert, vd på Nybryggt.

Började som ett hobbyprojekt

Karsten Deppert är kanske främst känd som medgrundare av E-commerce Park of Sweden, men han har också men han har också startat flera andra företag och leder bland annat Venturelabs på Lunds Universitet Campus Helsingborg.

Sedan 2017 driver Karsten Deppert, som är utbildad livsmedelsingenjör, även e-handelssajten Nybryggt.nu med försäljning av kaffebönor och olika tillbehör. Han beskriver det själv som ett hobbyprojekt, men säger också att de har ett av Sveriges största sortiment av kaffe. 

Exakt hur stor marknaden för kaffe online är idag erkänner Karsten Deppert att han inte har full koll på. Det finns ett antal nischade onlinebutiker i Sverige och Norden. Nybryggt.nu själva omsatte strax över 1 miljon kronor under fjolåret med ett litet plusresultat.

I år ser intäkterna däremot ut att öka ordentligt och därmed ser Karsten Deppert också en möjlighet att bygga vidare på projektet.

“Omsättningen sedan mars månad har legat på omkring 250.000 kronor, med lite variation. Om vi jämför med april månad förra året så låg försäljningen på 62.000 kronor. Eftersom att det har börjat öka så mycket är det kanske dags att ta det till nästa nivå. Nu håller jag på att undersöka vad som faktiskt är nästa nivå, om det är att göra mer på e-handelssidan eller om det är att starta någonting fysiskt i form av ett kafé”, berättar han.

Varför tror du att försäljningen av nischat kaffe har ökat?

“Egentligen tror jag att det är enkelt. Det finns en rad människor som dricker roligt kaffe hemma. Nu jobbar fler hemifrån och det gör att man dricker mer kaffe hemma och då vill samma människor fortsätta dricka roligt kaffe.”

Osäkert om ökningen håller i sig

Om det blir en större satsning på e-handel inom kaffe återstår däremot att se. Karsten Deppert tillägger att de faktiskt har sett en liten tillbakagång i juli månad redan.

“En anledning till att vi undersöker nästa steg är också för att jag tror att vi måste vänta någon månad till och se hur det blir när folk jobbar mer som vanligt igen. Jag räknar med att det fortsätter gå bättre än innan, men frågan är hur mycket bättre än innan det kommer att gå.”

Läs mer