Sök

E-handeln exploderar för Lindex – men butikerna blöder

Lindex

Susanne Ehnbåge, vd på Lindex. Foto: Press/TT

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Corona-krisen hårt slag mot Lindex.

Under andra kvartalet föll klädkedjan Lindex rörelseresultat från 197 miljoner kronor förra året till 167 miljoner i år.

Framförallt är det de stängda butikerna som en följd av corona-pandemin som har tvingat många marknader. Framförallt är det perioden april-maj som drabbats hårt med fall på upp till 30 procent medan juni nästan kan möta fjolåret.

Men allt är inte mörkt. Precis som för många andra klädbolag har man istället vuxit kraftigt online. Under kvartalet dubblade Lindex sin försäljning på nätet och e-handeln utgör nu 16,2 procent av den totala försäljningen. Under samma period förra året stod e-handeln för 6,6 procent.

"Det är glädjande att utvecklingen börjar vända för våra fysiska butiker och att försäljningen i juni är på samma nivå som föregående år, trots att vi hade stängda butiker på några av våra marknader", säger Susanne Ehnbåge, vd i en kommentar.

"För att positionera oss och stå starka även i framtiden fortsätter vi utveckla vårt starka kunderbjudande samtidigt som vi arbetar vidare med våra strategiska satsningar inom den digitala utvecklingen, våra försäljningskanaler samt hållbarhet”.

Lindex ägs av finska koncernen Stockmann. 

Läs mer