Sök

Löshårssuccén Rapunzels tillväxt hackar – men nya vd:n är positiv

Rapunzele-handel

Jenny Hansell. Foto: Press

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Kostsamma investeringar och dubbla corona-smockor har skakat om Rapunzel of Sweden som tvingats sjösätta ett besparingsprogram. Men nu har vinden vänt och bolaget förväntar sig att de nya satsningarna ska driva tillväxt.

”Vi har återhämtat oss i den digitala kanalen, men vi har fortsatt utmaningar i salongerna”, säger vd:n Jenny Hansell.

Rapunzel of Sweden, som säljer löshår på nätet, grundades 2007 av Ida Backlund och gjorde snabbt succé. Koncernen har haft en stark tillväxt i ryggen och omsatte 149 miljoner kronor under 2018 med negativt resultat. Bolagets största ägare utgörs av riskkapitalbolaget Valedo som innehar 77 procent. I våras tog Jenny Hansell, med bakgrund som affärsutvecklingschef inom H&M-koncernen, över vd-posten från Tobias Mattsson. 

När Rapunzel of Sweden Holding, koncernens moderbolag, nu presenterar sin årsredovisning för 2019 står det klart att omsättningen minskar till 144 miljoner kronor. Samtidigt stiger förlusten från 15 miljoner till 23 miljoner kronor efter finansiella poster. 

Jenny Hansell beskriver 2019 som ett investeringsår där Rapunzel la grunden för fortsatt expansion och tillväxt. Det handlar främst om digitala satsningar i form av ett nytt affärssystem och en helt ny e-handelsplattform .

“Det var ett utmanande projekt för företaget och vi såg konsekvenser av att vi inte riktig fick till utvecklingen i den takt vi hade behövt för att möta kundförfrågan. Man hade en investeringsperiod, sedan fick man inte riktigt den fart i försäljning man önskat och förutspått”, säger Jenny Hansell.

Sjösatt besparingsprogram 

I rapporten framgår det att corona skapat ett försäljningstapp och Rapunzel har sjösatt ett besparingsprogram. Jenny Hansell vill inte uppge hur många anställda som berörs men säger att det rör sig om ett mindre antal varsel och främst permitteringar i de fysiska salongerna. I dag har bolaget tre salonger i Sverige och en i Finland.  

”Ett besparingsprogram behöver man alltid lägga till i en sådan här period, men fokus har varit att hitta sätt att möta kunden på bästa sätt. Rent generellt har vi sett över alla de kostnadsposter vi har, det är många mindre delar. Att titta och vara tuff och våga tacka nej till kostnader som inte är nödvändiga”, säger Jenny Hansell. 

Jenny Hansell berättar att det första kvartalet i år var tufft för bolaget som hämtar större delen av sina produkter från Kina, där corona bröt ut tidigt. Kort därefter kom andra smällen när corona spred sig till Europa och började att påverka den fysiska handeln. 

“Återhämtat oss digitalt” 

I det andra kvartalet har vinden vänt, enligt vd:n som berättar att tillväxten ökat inom e-handeln där Tyskland är ett draglok. I dag utgör e-handeln närmare 85 procent av den totala omsättningen. Norden och Tyskland är bolagets största marknader, men försäljning sker mot 70 länder. De fysiska salongerna återfinns i Sverige samt Finland och samtliga är fortfarande öppna. 

I år räknar Rapunzel med att de genomförda investeringarna, som innefattar såväl digitala satsningar som en ny logistikpartner, ska börja att bära frukt. Under 2020 har bolaget fokuserat på produktutveckling och utökat utbudet under det egna varumärket. Ledningen räknar med fortsatt tillväxt när pandemin lugnat sig. 

”Vi har återhämtat oss i den digitala kanalen, men vi har fortsatt utmaningar i salongerna”, säger Jenny Hansell. 

Rapunzel ser positivt på hösten och fortsätter på sin inslagna plan. Jenny Hansell konstaterar att behovet av att gå till frisören inte minskat, men att människor avvaktat med besöken, och spår nu ett uppdämt behov som Rapunzel kan tillgodose. 

När vänder ni till vinst? 

”Vi har en 3-årsplan för att driva både tillväxt och förbättrat resultat”.

Läs mer