Turnpike ska hjälpa världen att öppna efter corona – med digitala armband

TurnpikeCorona

Carl Norberg och Peter Carlsson, två av Turnpikes grundare. Foto: Press

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör och Nyhetschef

Ska hjälpa företag att öppna upp efter corona-krisen.

När vi för fyra år sedan skrev om Turnpike så var det för att Peter Carlsson, då “bara” en tidigare Tesla-höjdare men nu mer känd som grundare till batterisatsningen Northvolt, dragit igång ett bolag som skulle föra idrottsklubbar och artister närmare deras fans. Det skulle man göra genom ett smart armband som skulle göra det enkelt för stjärnorna att kommunicera med sina fans. 

Men under de senaste fyra år har mycket vatten hunnit rinna under broarna och Turnpike är numera något annat.

Från att tidigare ha riktat in sig mot konsumenter har man nu skiftat till att se företag som sin främsta kunder. Det smarta armbandet finns fortfarande kvar som en central komponent men man har också utvecklat en mjukvaruplattform som gör det möjligt att kommunicera med anställda ute i verksamheten på ett enkelt sätt.

“Vi har jobbat dygnet runt med det här i två år”, säger Carl Norberg, medgrundare och marknadsansvarig på Turnpike.

Han förklarar att lösningen gör det möjligt att skicka meddelanden och interagera med anställda på golvet, till exempel i lagerlokaler eller butiker utan att störa dem och utan att de behöver mobiltelefon.

Något som kan bli mycket användbart när världen nu börjar öppna upp igen efter corona-pandemin. Många restriktioner om hur många som får vistas i lokaler kommer leva kvar och det kan ofta vara svårt att sköta säkerheten ordentligt för företagens personal. Med Turnpikes lösning kan anställda bli larmade om det är för mycket folk på en plats samtidigt, eller om man är för många på samma yta i en lagerlokal. Armbandet vibrerar då och meddelar att det måste bli ändring på det.

"Står inför en ny verklighet" 

"De flesta företag i världen står inför en ny verklighet på grund av Covid-19-pandemin. Det är ’Safety-First’ som gäller, och behovet av lösningar som hjälper företag att öppna och förbli säkra är större än någonsin", säger Carl Norberg.

Enligt Carl Norberg blir det extra viktigt för bolag med många anställda som utsätts för högre risknivåer, till exempel inom service, butik, fabriker, hotell, lager och inom vården. Enligt Turnpikes siffror handlar det om upp till 2 miljarder människor.

"Företagen har investerat miljarder i smarta enterprise- och IoT-system, sensorer och kameror med mera, men det som förenar dessa bolag är att de har väldigt svårt att få ut rätt intelligens och information i realtid till sina medarbetare, så att de kan genomföra nödvändiga handlingar. Vår mission är att hjälpa till att skapa en säkrare, mer effektiv och lustfylld arbetsdag med hjälp av vår wearable tech", säger Carl Norberg. 

Redan nu har man gjort tester med både H&M och Ikea, men det har handlat om att få insikter i hur vardagen fungerar för de på golvet och har inte gett några större intäkter.

2018 gjorde bolaget en förlust på 13,5 miljoner med omsättning på 3,5 miljoner. Under det senaste året har Turnpike tagit in 25 miljoner och i vinter planerar man att göra en större runda och plocka in 50-80 miljoner.

I juni i år inledde bolaget ett globalt partnerskap med Microsoft. Turnpike grundades av Peter Carlsson, Carl Norberg och Björn Ögren.

Läs mer