Sök

Jens Fjellström har investerat i nya sportappen Fanzone

FanZone

Foto: C More Entertainment

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Expertkommentatorn Jens Fjellström är ängelinvesterare i en ny startup som ska hjälpa idrottsstjärnor att tjäna pengar på sociala medier.

I slutet av året skulle Fanzone ha lanserat sin första testversion, enligt hemsidan. Nu har lanseringsdatumet skjutits upp.

"Det har tagit lite längre tid än vad som först var tänkt, men vi börjar närma oss nu. Teamet växer, senast med en Ios-utvecklare, så vi siktar på att ha en första version ute i slutet av april", säger bolagets grundare Jacob Leander-Olsson.

Tanken i ett första skede är att knyta upp ett antal testpersoner i Allsvenskan och SHL, som med hjälp av tjänsten ska kunna skapa innehåll i sina sociala medier och samtidigt få en överblick över vad som sägs om dem. 

"Det gäller spelare på alla nivåer. Allt från exempelvis AIK:s Ahmed Yasin med en halv miljon följare till Cristiano Ronaldo med över 200 miljoner. Vi vill helt enkelt hjälpa dem bli bättre i sina kanaler", säger Jacob Leander-Olsson.

Fanzone ska också hjälpa till att analysera trafiken och ge feedback på vilken typ av innehåll som fungerar bäst, och när det ska postas.

Draghjälp har företaget av sportkommentatorn och före detta fotbollsstjärnan Jens Fjellström, som har gjort en privat investering i bolaget och fungerar som rådgivare.

Hur mycket Fjellström har investerat har företaget inte gått ut med.

Affärsmodellen ligger i att Fanzone hoppas skapa nya intäktsströmmar från annonsörer och produktförsäljning.

I USA har en rad liknande appar lanserats den senaste tiden. Bland annat Unscriptd, som backas av tennisstjärnan Andre Agassi. Plattformen har enligt ESPN redan fått Cristiano Ronaldo och Lionel Messi som användare.

"Det finns ett stort intresse kring appen, och behovet är uppenbart bland de spelare och agenter som vi har pratat med både i Sverige, Europa och USA", säger Jacob Leander-Olsson.

Läs mer