Sök

Bättre än väntat för Axfood

Axfoodmat

Klas Balkow, vd och koncernchef Axfood. Foto: press

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

”Kvartalet präglades av ett ändrat köpbeteende hos konsumenterna".

Under onsdagsmorgonen presenterade matjätten Axfood sin kvartalsrapport, där såväl omsättning som resultat slog analytikernas förväntningar. Omsättningen steg till 13 570 miljoner kronor från tidigare 13 038 miljoner kronor. 

Rörelseresultatet blev 605 miljoner kronor (601), väntat rörelseresultat var 590.  Resultatet före skatt var 569 miljoner kronor (571) och resultat per aktie hamnade på 2,22 kronor (2,01).

”Kvartalet präglades av ett ändrat köpbeteende hos konsumenterna som en följd av spridningen av coronaviruset, Covid-19. En ökad konsumtion av mat i hemmen påverkade försäljningstillväxten positivt", skriver Axfood i rapporten och fortsätter;

"Vissa verksamheter med exponering mot café och restaurang och gränshandeln samt i flödeslägen där kundtillströmningen minskat markant påverkades dock negativt”. 

E-handeln växer

Vd Klas Balkow konstaterar att Axfood återigen tog marknadsandelar under perioden. Butiksomsättningstillväxten var 8,3 procent.


”En mycket stark jämförbar tillväxt för Willysbutikerna, som i en tid av stor ekonomisk osäkerhet gynnas av att ha positionen som Sveriges ledande lågpriskedja, kompenserade för de delar av verksamheten som påverkats negativt under pandemin”, säger Balkow.

Samtidigt ökade e-handeln med 128 procent.

”Pandemin har inneburit att allt fler e-handlar och vi ser en stadig tillströmning av
kunder, inte minst den äldre konsumenten. Under kvartalet kom nästan en fjärdedel av ordrarna inom Willys och Hemköps kundprogram från personer över 70 år, vilket
kan jämföras med endast 4 procent under årets första kvartal”, säger Klas Balkow. 
 

Läs mer