Sök

Johannes Cullberg satsar på Paradiset 2.0 – så ska han lyckas den här gången

Paradisete-handelHållbarhet

Johannes Cullberg. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Matkedjan Paradiset har återuppstått. Men det är i en något annorlunda form jämfört med tidigare.

“Jag kanske har en osvensk inställning”, säger Johannes Cullberg till Breakit om den nya satsningen och jakten på mer pengar.

Paradiset tampades länge med en tuff ekonomisk situation, något som Breakit har rapporterat om löpande. I början av året presenterade bolaget en ny strategi för att stoppa blödningen och göra verksamheten lönsam, vilket bland annat resulterade i två stängda butiker. Finansiering var också på plats, enligt Johannes Cullberg.

Sedan kom coronakrisen och satte stopp för planerna. Paradiset tvingades in i konkurs.

Johannes Cullberg var däremot inte redo att släppa taget om sin bebis och köpte själv tillbaka bolaget efter konkursen

Sedan dess har Johannes Cullberg arbetat på vad han kallar ett Paradiset 2.0. En medlemsdriven e-handel som ska fokusera på ett mindre men mer levande sortiment av hälsosamma och hållbara produkter direkt från producenterna. 

“Det känns väldigt kul och spännande att vara igång igen. Även om det såklart var jobbigt som tusan det som vi har varit med om i konkursen. Men vi har lärt oss mycket och vi ser också att vi nu befinner oss i en ny värld där människor har insett att man behöver ta hand om sin hälsa – kanske mer än tidigare”, säger Johannes Cullberg och fortsätter:

“Sen har vi också lärt oss att det är priset som är det viktiga, det har vi sett från de stora kedjorna. Det vi gör nu är att skapa en medlemsbaserad modell, där kunderna betalar en avgift per år eller månad för att få tillgång till produkter som vi köper in direkt från producenten och sedan säljer direkt utan mellanled. Det gör att vi kan få in produkter som vi kan sälja till priser som ligger 20-30 procent under priset mot konsument i vanliga dagligvaruhandeln.”

Vill vara finansiellt hållbara

Själva kärnan i Paradiset finns kvar berättar Johannes Cullberg, liksom den svarta listan över produkter och ämnen som bolaget vägrar att sälja. Det är istället metoden som är annorlunda. 

“Vi vill absolut inte hamna i en sits där vi blir ekonomiskt sårbara igen. Vi kan inte erbjuda ett fullt sortiment som andra, för då kommer vi att dö. Vi måste vara finansiellt hållbara också”, säger han.

Lösningen blir att i ett första skede erbjuda ett fullt sortiment av torrvaror inom mat, men även produkter inom hälsa och skönhet. Produkterna ska förhoppningsvis finnas på plats redan innan jul i år. Ambitionen är enligt Johannes Cullberg att lansera butiken innan årsskiftet.

Längre fram finns också planer att erbjuda producenter möjligheten att själva sälja och leverera färskvaror via deras egna plattform.

Antagna hos Sting

I samband med nysatsningen har Paradiset också blivit en del av Stings acceleratorprogram. Det har gett bolaget en startinvestering, coachning och tillgång till acceleratorns affärsänglar.

“Paradisets affärsmodell känns väldigt rätt i tiden och man har ett starkt varumärke och ett starkt team på plats vilket gjorde att vi valde att satsa på företaget”, säger Peo Nilsson, Business Coach på Sting.

Det är Johannes Cullberg själv som är majoritetsägare. Med sig som medgrundare har han också Joe Kennedy, som bland annat var vd på Paradiset tidigare. Tanken är också att hitta investerare till satsningen under hösten.

Paradiset hade tidigare investmentbolaget Blue som storägare, man hade också tagit in mångmiljonbelopp via crowdfunding.

“Beroende på vilka val vi gör kommer det att kosta olika mycket. Det är något som vi räknar på nu. Jag kanske har en liten osvensk inställning, det kommer säkert finnas folk som tänker att här kommer Cullberg och ber om pengar igen. Men jag har investerat alla mina pengar och mitt engagemang i det här också. Jag tror faktiskt inte att vi kommer få problem med att hitta investerare.”

Läs mer