Backar 138 miljoner – men hajpade G-loot oroas inte: "Nya rekord varje vecka"

G loot spel esport
Backar 138 miljoner – men hajpade G-loot oroas inte: "Nya rekord varje vecka"

Patrik Nybladh. Foto: Press

Tobias Blixt

Reporter

Den svenska e-sportaktören G-loot vill göra det möjligt för vem som helst att kunna tjäna pengar på att spela spel. Nu har Breakit tagit reda på hur det egentligen går för det hajpade bolaget som har 400 miljoner i riskkapital.

• Så mycket växte bolaget under corona-våren.

• Processen med att plocka in en ny jätterunda kapital.

• Ledningens nya trick för att kunna öka takten ännu mer.

G-loot består egentligen av två varumärken. Dels GLL, där proffs och amatörer kan tävla i större turneringar, och dels genom G-loot där spelare kan delta i olika utmaningar mot andra eller sig själv. Pengar tjänar bolaget främst genom avgifter i olika typer av utmaningar och tävlingar, men de har även intäkter i form av prenumerationer på tjänsten och sponsring av sina event.

Bolaget har bland annat samarbeten med stora spelaktörer som Electronic Arts, Tencent och Riot Games. 

Siktet är ställt högt. G-loot vill nå ut i världen med sin plattform och planerar att täcka mängder av spel. Vd:n Patrik Nybladh hänvisar själv till fasen som bolaget befinner sig i nu som “world domination”.

För att lyckas med tillväxten har G-loot tagit in stora mängder kapital. Under fjolåret genomförde bolaget en nyemission på 230 miljoner kronor och bland de tidigare investerarna finns både Swedbank Robur och Norron, liksom spelprofiler som Fredrik Wester och Lars Wingefors. Totalt har bolaget hittills tagit in drygt 400 miljoner kronor.

I år har G-loot siktet inställt på att ta in ytterligare 1 miljard kronor

Dubblar förlusterna

Nu avslöjar den färska årsredovisningen hur det går för bolaget. 

Under 2019 växte G-loots intäkter med närmare 140 procent, från 14 miljoner kronor till 33,4 miljoner. Samtidigt ökar förlusterna ordentligt, något som bolaget hänvisar till den kraftiga expansionen. Minusresultatet för fjolåret landade på 137,8 miljoner, vilket kan jämföras med ett resultat på minus 59 miljoner året innan.

“Förlusten var lite mindre än förväntat. Så det går enligt plan och för vad vi har budgeterat, till och med lite bättre. Men det är klart, vi har gått ifrån att vara 30 till ungefär 120 anställda förra året och då kostar det”, säger Patrik Nybladh och fortsätter.

“Men där kan vi lägga till att vi sedan någon månad tillbaka redan har omsatt mer än vad vi gjorde under hela förra året. Prognosen för det här året har vi också slagit. Sen får man se hur mycket corona har påverkat mängden spel också, men vi tycker oss se tydliga förändringar i spelarbeteendet.”

G-loot har tidigare redovisat att bolaget hade en omsättning på 35 miljoner under 2018. Att omsättningen nu visar helt andra siffror beror på att de har valt att bara redovisa externa intäkter och inte internt utställda vinstpotter.

“För att kunna jämföra oss med bolag på en global nivå så har vi anpassat redovisningen därefter. Vi styr bolaget på samma sätt som alltid”, säger Patrik Nybladh.

Hur har coronaviruset påverkat bolaget?

“Vi drog ned på tempot de inledande veckorna av pandemin. Sen när vi såg vad som hände i datan vi samlar in från plattformen så började vi rampa upp arbetet igen. Varje vecka slår vi nya rekord. Det ska bli väldigt spännande att se vad som händer i sommar. Vi sitter i fasen som vi kallar för world domination.”

Hoppas säkra nytt kapital inom kort

Eftersom att kassaflödet i G-loot fortfarande är negativt och bedöms vara så även under 2020 finns ett behov av ytterligare finansiering. Enligt årsredovisningen pågick fortfarande kapitalresningsprocessen vid styrelsens beslut om att publicera årsredovisningen.

“Styrelsens ambition är att stänga finansieringsprocessen under tredje kvartalet 2020 men skulle finansieringen bli lägre än förväntat så finns en möjlighet för styrelsen att anpassa kostnaderna i bolaget och därmed säkerställa fortlevnaden.”

Patrik Nybladh vill inte själv kommentera kapitalanskaffningen i dagsläget då det skulle kunna störa processen. 

Vid årets slut hade G-loot närmare 140 miljoner kvar av riskkapitalet, att döma av bokslutet.

Kan inte erbjuda produkten i alla länder

Bland de hinder som G-loot stöter på i sin expansion finns bland annat hur olika länder ser på den typen av utmaningar som bolaget erbjuder,  där vissa inte gör någon skillnad på tur- och prestationsbaserade spel. Något som bland annat har gjort att plattformen är förbjuden i vissa amerikanska delstater och i Argentina, enligt årsredovisningen.

“G-loot uppskattar att verksamheten idag är helt laglig i 85 procent av världens länder”, skriver man.

Enligt Patrik Nybladh är det nya tekniska framgångar i slutet av förra året som gör det möjligt för bolaget att snabbt skala upp sin affär. Tekniken som de utvecklar ska göra det möjligt att koppla på spel utan att behöva tillgång till något API, vilket gör att man kan addera nya spel till plattformen i snabb takt.

“Jag är extremt stolt över resultatet. Det extremt hårda arbetet som medarbetarna har gjort gör att vi sitter på tekniken som ger oss möjligheter som inga andra i e-sportvärlden har”, säger han.

Antalet anställda har ökat från 40 till 120 under fjolåret, konsulter inräknade.

Läs fler artiklar
LÄS MER