Bergans of Norway är ett av Norges största varumärken för friluftsliv, och har trots hård konkurrens sedan några år även en självklar plats på den svenska marknaden. Men som så många andra e-handelsstarka retailbolag satt Bergans of Norway länge med en e-handelslösning som var väldigt resurskrävande, både vad gäller tid och pengar. “Vi hade en e-handelslösning som fungerade bra, men vi var fast med höga utvecklingskostnader i relation till våra affärsmål och resultat. Vi har en liten IT-avdelning och var tvungna att förlita oss på konsulter, vilket skapade en kostnadsnivå som inte passade för oss”, säger Christopher Häggström.. > Idag måste ett varumärke engagera, vara tillgängligt och samtidigt kunnigt om > det digitala rummet MER TID ATT ANALYSERA KUNDDATA Inför hösten 2019 valde bolaget att med hjälp av Jetshop göra ett ordentligt krafttag i den digitala strategin vilket slutade i en långt förbättrad lönsamhet. Krafttaget innebar en helt ny uppsättning av B2C på Jetshops SaaS–plattform vilket möjliggjorde en bättre kontakt med Bergans of Norways målgrupper. Christopher Häggström ser positivt på hur den digitala satsningen artade sig, och gör även en poäng av att företag måste välja funktioner som ger frihet för att vara kostnadseffektiva. [https://cdn.breakit.se/assets/media/images/8a6f2dcbd5af799c3625d008d4388c50.jpg] ”Idag måste ett varumärke engagera, vara tillgängligt och samtidigt kunnigt om det digitala rummet. Med Jetshops e-handelsplattform har vi bättre funktionalitet, behöver inte bygga allt själva och kan istället lägga resurser på att exempelvis analysera kunddata. Det gör vår e-handel nu betydligt vassare i mobilen och alla sidor laddar mycket snabbare”. Läs mer: Så skapade Bergans of Norway en sömlös kundupplevelse FLEXIBILITET JETSHOPS FRAMGÅNGSRECEPT En stormig vår till trots har fler bolag likt Bergans of Norway vänt sig till Jetshop för att skapa ökad tillväxt. Med en strategi som bygger på effektiva distansmöten, en snabb plattform, dagsfärska insikter om kundbeteenden och köpvanor har Jetshop kunnat ta fram digitala strategier anpassade efter slutkunders och återförsäljares förändrade behov. Något som har lett till nya kundavtal med starka varumärken som 8848, Galvin Green och Sportmann. För Rikard Andersson, CCO på Jetshop, beror framgången på en djupare förståelse för marknaden. ”Vår erfarenhet är att de som lyckas bäst har investerat i varumärke, kundrelation och i det som utvecklar affären. Många andra fastnar i kostnadsdrivande delar med komplex IT-arkitektur, kostsamma versionsuppdateringar, och dyra konsultarvoden. Väljer man istället en modern SaaS-plattform blir man mer snabbrörlig. Det här frigör resurser för att fokusera på det som verkligen ger varumärken en relevant edge. Detta kan till exempel handla om pixelperfekt design som harmoniserar med företagets uttryck i sin helhet, men också att kunna fokusera mer på kunddialog och bygga lojalitet,” säger han. Väx snabbare med Jetshops SaaS-plattform ÖKAR LÖNSAMHETEN Ett flertal av Jetshops andra kunder har under senaste tiden också ökat flexibiliteten för sina digitala kanaler, med ökad lönsamhet som följd. Några exempel är A Day’s March, John Henric, Shepherd of Sweden och Johnells, som alla under utvecklingsfasen har haft en nära dialog med Jetshop via digitala möten och workshops. “Gemensamt för dessa företag är en e-handelssatsning där en modern plattform och kundens förändrade beteende och behov ligger i fokus. Då är det enkelt att ta fram exempelvis kundunika erbjudanden och bra alternativ för hemleverans”, avslutar Rikard Andersson. "Styrkan med SaaS Commerce" – ladda ner ebook här