12 restauranger, 200 anställda och en miljon sålda burgare om året.
Det har gått sex år sedan Phil’s Burger grundades av kompisarna Philip Örtegren och Peder Skaj. Då hade ingen av dem restaurangerfarenhet. Idag har de massor.
”Vi är båda naiva risktagare, man måste våga riska”, säger Peder Skaj, etablerings- och underhållsansvarig på Phil’s Burger.
Resan hit har varit framgångsrik men också krokig och stundtals rejält utmanande. Matälskaren Philip Örtegren hade drömt om att skapa den perfekta hamburgaren i 15 år. När han bjöd kompisen Peder Skaj på sin egenlagade burgare, med hembakade bröd och pommes frites, började saker att hända.
”Här har vi nåt” tänkte Peder som var trött på säljbranschen och sugen på en ny utmaning – Phil’s hamburgare var född. Själva namnet var Peders idé.
”Det var Philip som stod bakom det initiala konceptet och var kocken. Vi ville ge känslan av ‘Mr. Phil’ från New York”.
Hade vi vetat hur tufft det var, hade vi aldrig gjort detta
Men ha en grym produkt, ett starkt koncept och ett tydligt mål är en sak. Att utföra det en helt annan, som de flesta entreprenörer kan vittna om.
”Philip var projektledare med noll erfarenhet och vi hade heller ingen som helst erfarenhet av restaurangbranschen. Vi bara körde på. Hade vi vetat hur tufft det var, hade vi aldrig gjort detta”, säger Peder som berättar att de har gjort alla misstag man kan göra, såsom att dra igång den första restaurangen utan ett godkänt bygglov.
”Vi hade ingen kunskap kring bygg, och byggproblem är dyra, även etableringar på fel ställen kostar mycket, organisation är svårt och personaleffektivisering dyrt”.
Receptet var framgångsreceptet
Att de två naiva entreprenörerna har lyckats beror på flera faktorer. Huvudingrediensen i framgångsreceptet är lika enkelt som utmanade: Att servera en riktigt god hamburgare.
”Det låter lättare än det är. Vi försöker hålla kvaliteten på varje burgare som går ut och ge väldigt bra service, man ska känna sig välkommen hos oss. Vi är inte i mål än, men när vi gör allting rätt har vi en väldigt god burgare”, säger Peder.
Vi har tagit beslut som är bra för miljön men som kostar oss massa pengar, och det kommer vi fortsätta med
Någon snabbmat är det inte tal om. Phil’s är Sveriges enda hamburgerkedja med ett eget bageri som levererar dagsfärska hamburgerbröd och målet är att ge varje restaurangbesökare ”dagens bästa stund”. Förutsättningen är rätt medarbetare.
”Vi har dedikerade människor i organisationen som har ambitioner och vill skapa en riktigt bra produkt. Vi försöker få alla involverade så att de känner att det är deras egen restaurang, där de är delaktiga i beslutsprocesser och vågar föreslå förbättringar.”
Som entreprenör idag går det inte att bortse från hållbarhet och miljö. Därför har Phil’s Burger minskat antalet engångsprodukter, de återvinner allt matavfall och serverar färskt kött från svenska gårdar.
”Vi har tagit beslut som är bra för miljön men som kostar oss massa pengar, och det kommer vi fortsätta med.”
Fortsätter satsa i en sargad bransch
Peder ser positivt på framtiden trots att våren präglats av den pågående Coronapandemin. Två cityrestauranger i Stockholm har stängt temporärt, försäljningen är halverad och all nyetablering har pausats.
”Corona har gjort att vi har dragit i handbromsen. Tappade intäkter får man inte tillbaka inom restaurang, vi kommer se konkurser och rekonstruktioner, men jag är vid gott mod”, säger Peder.
Framtidsplanen är fortfarande att öppna fyra restauranger om året. Siktet är inställt på etablering i Göteborg och sedan vidare ut i Europa. För att skala upp krävs duktiga partners. Tre Företag är en av dem.
”Vi behövde samla alla våra behov av telekommunikation under en och samma leverantör. Tre har en styrka i sin enkelhet. Deras växellösning är smidig och enkel att förstå. Det innebär att den kan hanteras och administreras av lokala chefer ute på restaurangerna, de som känner sin restaurangs behov allra bäst”.
Hamburgare är som pasta och pizza, det är inget som går ur tiden
För entreprenörer är telebolag normalt en leverantör man måste jobba med, men sällan har en nära relation till.
“Men vi fick höra att servicen hos Tre stack ut jämfört med deras konkurrenter, och det ryktet har de verkligen levt upp till. Allt från säljare till tekniker har visat ett engagemang och en servicenivå som är utöver det vanliga, så att vi fokusera på rätt saker för att kunna växa”.
Som etablerings- och underhållsansvarig tittar Peder ständigt på expansionsmöjligheter. Suget efter riktigt bra burgare finns fortfarande.
”Hamburgare är som pasta och pizza, det är inget som går ur tiden”.
Att han själv skulle bli restaurangägare och sälja burgare var knappast planerat.
”Nej vem trodde det? Jag var ju egentligen inte en burgarfantast. Jag har föredragit pizza hela mitt liv fram tills nu, haha.”