Qliros vd talar ut om börsen, Klarna och kreditförlusterna: “Vi har gått om alla utom en”

Qliro fintech
Qliros vd talar ut om börsen, Klarna och kreditförlusterna: “Vi har gått om alla utom en”

Carolina Brandtman, vd på fintechbolaget Qliro. Foto: Press

Johanna Ekström

Reporter

Vid det här laget skulle fintechbolaget Qliros Carolina Brandtman egentligen ha varit börs-vd. Så blev det inte.
I en intervju med Breakit berättar hon om:
• Hur det blir med börsnoteringen
• Risken för högre kreditförluster i corona-krisen
• Konkurrensen med Klarna

Under första halvåret 2020 skulle fintechbolaget Qliro gå till börsen. 

Sedan kom corona-pandemin. Trots det var budskapet i mitten av mars fortfarande att noteringen skulle ske som planerat.

Nu har första halvåret av 2020 passerat, och ingen börsnotering är i sikte. 

“Planen är absolut fortfarande att gå till börsen – det har våra ägare varit tydliga med. Vi är väl förberedda för en notering så snart marknadsläget är rätt”, säger Qliros vd Carolina Brandtman. 

Carolina Brandtman blir intervjuad av Breakit från sin sommarstuga. 

Finansdelen av Qliro Group (som går under namnet Qliro AB) drog igång för drygt fem år sedan när koncernen bestämde sig för att bygga en egen kassalösning för sina e-handlare, däribland Nelly och Cdon.

Bolaget tyckte att den funkade bra och bestämde sig för att kommersialisera produkten, så att även andra e-handlare utanför koncernen kunde använda den. Idag har bolaget bland annat Caia Cosmetics, Lyko, Inet, Eleven och Dramaten på kundlistan. 

“Inom e-handeln har vi har sprungit om alla utom en”, säger Carolina Brandtman.

Står mellan Klarna och Qliro

När större e-handlare ska upphandla en kassalösning står det enligt Carolina Brandtman oftast mellan Klarna och Qliro i slutändan. 

“Det är min upplevelse, även om det så klart finns andra aktörer på marknaden. Det som både vi och Klarna har en fördel av är att vi föddes direkt in i e-handeln, många andra aktörer försöker istället gå från att vara leverantörer till den fysiska handeln och över till e-handeln”. 

Men även om Qliro ser Klarna som sin största konkurrent på kassaområdet har bolagen olika strategier. Klarna satsar internationellt, och har bland annat gjort en stor lansering i USA. 

Qliro planerar att hålla sig på den nordiska marknaden. Det ska också nämnas att Klarna har en omsättning på 7 miljarder medan Qliro är mycket mindre med sina 345 miljoner. 

En annan sak de har gemensamt är att de starkt kritiserat den ändring i betaltjänstlagen som träder i kraft den 1 juli i år, som innebär att faktura inte får presenteras som första alternativ när man handlar på nätet. 

"Löser inte problemet"

Bakgrunden till lagen är att konsumentkrediter (alltså privatlån för annat än bostäder, som konsumtion, renoveringar och resor) har blivit en allt större, och ökande, del av de svenska hushållens skulder.  

Idag utgör de 18 procent av de svenska hushållens totala skulder, och tillväxttakten ligger på 7 procent årligen. 

Carolina Brandtman tycker att det är “olyckligt” att lagstiftaren ska gå in och detaljstyra på det sättet. 

“Den mediala bilden kring det här har varit alltför ensidig. Att kunna erbjuda konsumenter en möjlighet att betala senare är något som är positivt och som uppskattas av konsumenterna. Det är det säkraste sättet att e-handla eftersom du får hem varan innan du har betalat för den”, säger hon och fortsätter:

“I diskussioner med politiker har det blivit tydligt att lagförändringen uppstått på grund av ett missnöje med hur transparent delar av vår bransch har varit historiskt. Och jag håller med om att det är viktigt att vi är transparenta och informerar om vad de olika betalmetoderna innebär, men den här lagförändringen adresserar inte det samhällsproblem som politikerna vill lösa”, säger hon. 

Hur tror du att man kan komma tillrätta med problemet?

“Det man vill komma tillrätta med är risken för överskuldsättning i samhället, en ambition vi definitivt delar. Men det blir märkligt att gå på en väldigt liten del i systemet. Jag tror att det centrala är att marknaden gör ordentliga kreditbedömningar, sen kan man aldrig helt ta bort risken för att kunder inte ska klara av att betala tillbaka då det kan hända saker. I vårt fall har vi gjort rätt bedömning i nästan 99 procent av fallen”.

Qliro står idag för knappt 1 procent av marknaden för konsumtionslån utan säkerhet i Sverige och har totalt 2 miljarder utlånat.

Majoriteten av utlåningen är knuten till e-handeln (kunder som alltså valt att skjuta upp sina betalningar, som då de facto blir ett lån). E-handelsdelen står också för ungefär 85 procent av bolagets totala omsättning.

Men Qliro har också vuxit snabbt som privatlånegivare även utanför e-handeln. Förra året växte den delen med 92 procent. 

Kreditförlusterna ökar snabbt

Börsplanerna är inte det enda orosmolnet som coronakrisen skapat för Qliro. I betalbolag är kreditförlusterna alltid värda att titta lite extra på. De uppstår när en kund inte har råd att betala sina lån. De kan också visa hur bolaget förväntar sig utvecklingen av kreditförluster framåt.

Klarnas kreditförluster fördubblades under årets första kvartal jämfört med samma period förra året. Corona-krisen lär knappast ha gjort situationen bättre. 

Även Qliros kreditförluster ökade kraftigt under årets första kvartal, med 114 procent. Något som dock måste ses i relation till att utlåningen ökat så pass mycket. Enligt Qliro så minskade kreditförlusterna avseende privatlånedelen medan de ökade för e-handelsdelen – i relation till utlånat belopp.

Breakits Olle Aronsson skrev i en analys efter kvartalsrapporten att: “Det lär bli tufft att det närmaste året börsnotera en extremt konjunkturberoende techbank med stor exponering mot hushåll med konsumtionslån”.

Enligt Carolina Brandtman har Qliro ännu inte sett någon direkt corona-effekt på återbetalningarna.

“Vi har vuxit konsumentlånedelen relativt snabbt tack vare att vi inte har några marknadsföringskostnader då vi enbart marknadsför lånet i våra egna kanaler, till kunder som redan använt våra betallösningar. När corona slog till minskade vi medvetet tillväxttakten för att säkerställa kreditkvalitén. Vi har också sett en minskad efterfrågan från kunder efter corona”, säger hon och fortsätter:

“Folk är mer restriktiva nu till att ta ett lån, om de inte absolut behöver det, och det känns sunt givet osäkerheten kring arbetsmarknad och makroekonomin. Men vi ser ingen påverkan hittills vad gäller återbetalning från kunder, varken på e-handeln eller konsumentlånen”. 

Förväntar ni er att det kommer?

“Det har inte slagit igenom ännu. Men det är för tidigt att säga, det beror helt på hur snabbt saker återhämtar sig och hur stor arbetslösheten blir. Regelmakarna har rustat för att vi går in i sämre tider med olika stöd och kapitallättnader och vi har också en beredskap för det. Men visa av erfarenhet så förbereder vi för det värsta och hoppas på det bästa”.

Vilket är ert värst-scenario?

“Att arbetslösheten ska bli väldigt, väldigt hög. Vi är ödmjuka inför att det kan ske och att det kan påverka kundernas återbetalningsförmåga. Men det finns så många experter som spår om det, och de spår olika, så det vore fel av mig att gissa något”, säger hon.

Var är ni om tre år?

“Då kommer vi fortsatt att vara i tillväxtfas, men betydligt större än idag på den nordiska marknaden. Kärnan för oss består av det vi skapat idag, men vi kommer ha breddat vår betalaffär till fler segment inom e-handeln och ha breddat utbudet mot konsumenter där vi ser stor utvecklingspotential i att knyta ihop betalningar med andra finansiella tjänster och försäkringar. Både ihop med partners och genom egenutvecklade produkter”. 

Idag har Qliro runt 200 medarbetare. Förra året omsatte bolaget 345 miljoner kronor och gjorde en förlust på 30 miljoner. 

Läs fler artiklar
LÄS MER