Tuff konkurrens för My Academy – ny plattform satsar på läxhjälp

Breakit - Tuff konkurrens för My Academy – ny plattform satsar på läxhjälp
Till höger, Henrik Jakobson. Foto: Press.
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Alma läxhjälp vill matcha ihop studenter med folk som vill lära ut i olika ämnen. Grundarna beskriver tjänsten, som backas upp av Hillclimber Group, som Sveriges första digitala marknadsplats för läxhjälp.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Det populära begreppet delningsekonomi har förflyttat sig till utbildningsvärlden. Precis på samma sätt som du kan få tag i en taxi via Uber eller ett boende via Airbnb kan du nu få tag på en privatlärare.

Under torsdagen lanseras Alma läxhjälp som är en marknadsplats för läxhjälp och privatundervisning. Bakom initiativet står Henrik Jakobsson, Peter Weibull och Linus Lind.

“Via online-plattformen kan elever söka och hitta kompetenta lärare som passar deras specifika studiesituation. Sedan kommer de överens om undervisningstillfälle, plats, pris och hur ofta man ska träffas,” säger vd:n Henrik Jakobson.

Det är just det här som gör att Alma sticker ut bland konkurrenter som exempelvis My Academy. Det normala är nämligen att läxhjälpsföretaget gör själva matchningsprocessen och hittar en lärare åt en. Henrik Jakobson hoppas att den nya modellen ska göra att fler har råd att köpa läxhjälp.

“När rut-avdraget för läxhjälp avskaffades halverades marknaden över en natt. Många upplevde att de inte hade råd med läxhjälp. Vår sajt lägger istället över en del av jobbet på kunden vilket gör att administrationskostnaderna försvinner och priset blir ungefär det samma som innan läxrut togs bort. På så sätt kan vi göra läxhjälp tillgängligt för fler.”

I princip kan vem som helst över 18 år ansöka om att få undervisa via plattformen. Innan någon godkänns görs en ordentlig bakgrundskontroll. Innan årsskiftet började bolaget marknadsföra sig mot lärare och hittills har 600 intresseanmälningar kommit in.

“Av de 600 har 110 personer gått igenom hela processen och är anslutna till tjänsten. Vi begränsar inte vilka ämnen folk ska undervisa i men det vanligaste är grundskoleämnena. Det är allt från gymnasiestudenter till doktorander på högskolor till pensionerade lärare som vill jobba extra,” säger Henrik Jakobson.

Alma tjänar pengar genom att ta 30 procent på timpriset.

Målgruppen är förstås elever i grundskolan men även högskole- och universitetsstudenter som behöver hjälp inför en tenta eller folk som vill plugga inför högskoleprovet.

Henrik Jakobson har tidigare varit med och grundat läxhjälpstjänsten Studybuddy, rekryterings- och bemanningsföretaget Bravura och Helloy som arbetar med onlinemarknadsföring. Samtliga dessa bolag ingår i koncernen Hillclimber Group som nu backar upp Alma-satsningen.

Hillclimber Group har 500 heltidsanställda och har kontor i London, Stockholm, Göteborg och Malmö. Hillclimber Group som företagsgrupp omsatte cirka 270 miljoner kronor under 2015

“Hittills har vi stoppat in en halv miljon kronor i Alma och står löpande för alla kostnader. Fram emot hösten ska vi börja fundera på att ta in externt kapital. Det är svårt att formulera tydliga mål för året, vi har inte satt siffror på det. Men vår vision är att stötta barn och ungdomars utbildning och göra läxhjälp tillgängligt för alla.”

Är du orolig för att det ska bli svårt att vinna tillbaka de som redan övergett läxhjälpen?

“Nej, jag är helt övertygad om att alla de personerna fortfarande vill ha läxhjälp. Utmaningen ligger istället i att nå ut till folk och göra dem medvetna om att vi finns,” säger Henrik Jakobson.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel