Digital p-automat gasar på - dubblar omsättning ännu en gång

Breakit - Digital p-automat gasar på - dubblar omsättning ännu en gång
Foto t.v: Flickr/Alden Jewell, Foto t.h: Pressbild.
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Allt fler väljer att betalar sin parkeringsbiljett digitalt. Nu dubblar Göteborgsstartupen Inteleon sin omsättning till 70 miljoner kronor.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Inteleon är ett företag som låter parkeringsplatsägare ta betalt via appen SMS park istället för en vanlig parkeringsautomat. 

Det enda man som bilägare behöver göra för att använda tjänsten är att uppge sitt personnummer, bilens registreringsnummer och vilken zon man står i – sedan skickas en faktura i slutet av månaden med alla uppsamlade parkeringsavgifter man ska betala. Inga kreditkort eller inloggningsuppgifter krävs i samband med parkeringtillfället.

Inteleon tjänar därefter pengar genom att ta en avgift av uppdragsgivaren baserat på omsättningen från parkeringsbetalningarna.

Bolaget grundades redan 2010, men det är först nu som verksamheten har tagit fart på riktigt.

“Själva fenomenet dök upp redan 1998 men det fanns en del trösklar då. Marknaden börjar mogna nu och politikerna börjar fatta att parkeringsautomater och mynt kanske inte är det allra smidigaste. Backar man sex år var det precis tvärt om”, säger Mikael Cwyl, medgrundare på Inteleon.

Under förra året växte bolaget rejält och omsatte över 70 miljoner kronor. Det är mer än dubbelt så mycket som 2014 då bolaget omsatte 33 miljoner kronor.

Liksom tidigare år är det dock inte tal om att bolaget gör någon större vinst.

“Bokslutet är inte klart än, så jag kan inte säga exakt hur det kommer se ut men vi är fortfarande i en tillväxtfas så i princip all vinst återinvesteras i bolaget. Nästa år går vi klart över 100 miljoner i omsättning”, säger Mikael Cwyl.

Tillväxten väntas alltså fortsätta under 2016 och i takt med att bolaget blir större blir också anställnignarna fler.

"Vi är fem grundare och 25 anställda totalt. Vi har bytt kontor fyra gånger på fem år eftersom vi växer så snabbt", säger Mikael Cwyl.

Helst verkar han dock vilja att bolaget ska växa ännu snabbare.

"Utmaningen för oss nu är att prioritera bland alla idéer vi vill genomföra. Har du 40-50 grymma utvecklare över tar vi gärna emot dem", säger Mikael Cwyl.

Även bolagets konkurrenter växer så det knakar. Enligt sajten DI Digital omsatte exempelvis Easypark 210 miljoner kronor under 2015.

Enligt Mikael Cwyl är dock inte Easypark den största konkurrenten för Göteborgsbolaget.

“Det låter kanske banalt men den största konkurrenten är fortfarande parkeringsautomaten. Göteborgs stad lade precis 30 miljoner kronor på nya P-automater som kan hantera de nya mynten. Det är såklart en dinosaurie men vi måste ha respekt för att vi försöker ändra konsumentbeteenden och att det finns andra aktörer som folk är vana vid”, säger Mikael Cwyl.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel