Så mycket omsätter Salesforce i Sverige: “Vi ska dubbla verksamheten”

Salesforce SaaS
Så mycket omsätter Salesforce i Sverige:  “Vi ska dubbla verksamheten”

Dan Bjurman är Sverige-chef på Salesforce. Foto: Press

Olle Aronsson

Medgrundare och ansvarig utgivare

Salesforce är ett av världens absolut mest framgångsrika SaaS-bolag.
Nu kan Breakit berätta hur mycket den amerikanska techjätten omsätter i Sverige – och hur den svenska ledningens planer ser ut.

Salesforce grundades 1999, strax före den stora IT-kraschen, som en startup inom säljstöd.

Sedan dess har bolaget vuxit till ett av USA:s absolut största techbolag, med 160 miljarder kronor i omsättning och 50.000 anställda runtom i världen.

Nu kan Breakit berätta en rad detaljer om hur det går jättens svenska verksamhet.

Salesforce redovisar inte specifik omsättning för Sverige i bolagets kvartalsrapporter.

Men enligt Breakits uppgiftslämnare ger bokslutet i det svenska bolaget SFDC Sweden AB en väldigt god indikation om hur mycket Salesforce omsätter på svensk mark.

Bokslutet ger vid handen att Salesforce hade intäkter på 752 miljoner kronor i Sverige under 2019 – en ökning med 30 procent jämfört med föregående år.

Salesforces Sverige-chef Dan Bjurman vill inte själv ge exakta siffror – men säger följande om bokslutet:

“Det speglar verkligheten hyfsat väl. Men som alltid med internationella bolag är det en definitionsfråga vilka kostnader och vilken försäljning som ska ligga i ett visst land. Tillväxten i Salesforce globalt är 30 procent i och Europa är det över 40 procent. Sverige ligger någonstans på den skalan också”, säger han.

Spotify och Klarna på kundlistan

Dan Bjurman har jobbat på Salesforce i 13 år, ända sedan företaget var nylanserat i Sverige.

På den tiden sysslade bolaget fortfarande primärt med säljstöd, alltså verktyg som säljare använder för att hålla koll på alla kundkontakter.

Idag har Salesforce en rad olika molntjänster för företag inom marknadsföring, sälj och affärsanalys.

Utöver klassiska jättar som Volvo Cars och Ericsson har Salesforce ett antal svenska techbolag på kundlistan: Izettle (ägt av Paypal), Scrive, Klarna, Spotify och Mathem.

Techjätten har också investerat i två svenska startups: Automile och Universal Avenue.

Salesforce har 150 anställda i det svenska bolaget, med kontor i Stockholm.

“Mitt uppdrag är att vi ska dubbla storleken på den svenska verksamheten på 3-4 år, genom att behålla den tillväxttakt vi har nu. Det innebär även att vi ska öka antalet anställda kraftigt under samma period”, säger Dan Bjurman.

Bolaget har utöver sälj- och marknadspersonal också viss utveckling i Sverige.

Dan Bjurman tror att Salesforce de närmaste åren kommer lansera nya lösningar som är mer nischade, efter uppköpet av bolaget Vlocity som bygger just mer specialiserade molntjänster.

“Vi kommer att titta allt mer på branschspecifika affärsprocesser som kunderna har inom lånehantering, telekom, medieprenumerationer och så vidare, med tanke på Vlocity ombord. Hur kan vi tjäna kunderna genom att göra det enklare för dem? Kan vi bygga specifika lösningar för vissa processer så kunderna slipper göra det själva? Där tror jag att det finns mycket kvar att göra”.

Salesforce-chefen tror också företags förändrade värdegrund kommer spilla över i ny lagstiftning de kommande åren.

“För tio år sedan ville kunderna egentligen bara veta vad vi hade för soliditet och hur tekniken såg ut. Idag ser vi en tydlig efterfrågan om värdegrund och om code of conduct, samhällsansvar och hantering av data. Vi välkomnar det eftersom vi också är ett värderingsstyrt bolag och folk vill inte göra affärer med vem som helst”, säger Dan Bjurman.

Läs fler artiklar
LÄS MER