Bubblerooms vd om storsvarslet: Det handlade om bolagets överlevnad

Bubbleroome-handel

Ville Kangasmuukko, vd för Bubbleroom. Foto: Press.

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

E-handlaren Bubbleroom gick som tåget men plötsligt förändrades allt i ett slag. Nu berättar vd:n Ville Kangasmuukko Nordström om varför krisen slog extra hårt mot hans bolag, hur det kändes att säga upp mer än var tredje medarbetare och hur de har lagt om strategin framåt.

Bubbleroom hade just lagt ett år av stark tillväxt bakom sig och 2020 såg lovande ut. Planen var att fortsätta nischa sig mot festmode och att vara det självklara valet för den som letar kläder till bröllop och studentskivor.

Det började bra och under årets två första månader låg tillväxten på 40 procent jämfört med året innan. Bubbleroom hade precis dragit igång kampanjerna inför festhögsäsongen i början av mars när corona-utbrottet slog till med full kraft.

Regeringens besked om att förbjuda sammankomster på fler än 50 personer gjorde att efterfrågan på festkläder i princip försvann helt. Plötsligt rasade Bubblerooms försäljning.

”Jag vill inte säga några siffror men det var en markant och kraftig nedgång och det slog extra hårt mot oss eftersom vi har riktat in oss på festmode”, säger Bubblerooms vd Ville Kangasmuukko Nordström till Breakit.

Tvingades varsla mer än var tredje anställd

På kort tid förstod Ville Kangasmuukko Nordström allvaret och att han måste göra något drastiskt. Han tvingades varsla 31 av bolagets 85 anställda. 

”Det har varit det tuffaste och det som har påverkat mig mest. Att Inte se något annat alternativ än att säga upp drivna och kompetenta medarbetare som har jobbat hårt och nått fantastiska resultat är tungt, säger han och fortsätter:

”Men det handlade om företagets överlevnad och om att rädda det som är kvar och det gjorde saken lättare att motivera.”

De allra flesta av de 31 varslade har nu lämnat sina jobb på e-handelsjätten och många av dem har fått nya jobb hos konkurrenterna. 

Så har det tänkt om

Bubbleroom har krishanterat i några månader och tänkt om både kring sitt utbud och kring sin tillväxtplan.

”Tidigare satsade vi på att växa fort – inriktningen nu är fortsatt tillväxt men lönsam tillväxt. Vi kommer också att bredda utbudet och satsa mer på vardagskläder även om vi vill vara bäst på festmode när festerna kommer tillbaka.

Bolaget har också stärkt sitt erbjudande kring hemleveranser eftersom efterfrågan kring det har ökat. De har också valt att satsa mer på befintliga kunder genom att personalisera marknadsföringen.

I samband med corona-utbrottet har e-handeln generellt sett växt i en rasande fart. Problemet för Bubbleroom har varit just nischen mot festmode. Ville Kangasmuukko Nordström tror ändå att Bubbleroom på sikt kommer att gynnas av att fler kunder nu väljer nätet.

”Vi har redan hoppat tre år framåt på några månader när det gäller e-handelns utveckling och det kommer såklart att gynna även oss, som är en ren e-handlare, på sikt”

Ännu inte tid att andas ut

Ville Kangasmuukko Nordström ser nu ljusningar. 

”Under den senaste delen av maj ligger vi på samma nivå som förra året och i juni ser vi faktiskt en liten försäljningsökning. Ser man till produkter utanför segmentet festmode så har vi ökat försäljningen även under krisen”

Men trots detta kan han inte andas ut.

”Vi vet inte hur effekterna av det här ser ut på lång sikt. När människors ekonomi försämras minskar konsumtionen och det här kan hålla i sig länge”

Ville Kangasmukko Nordström kommer därför att vara försiktig med att nyanställa och fortsätta fokusera på lönsamhet. 

”Det kommer att ske en konsolidering av branschen framöver och vi vill då ha tryggheten att själva ansvara för vårt eget öde”

Du vill inte tvingas in i en försäljning av bolaget?

”Precis.”

Vad har du för råd till chefer på andra bolag som har drabbats hårt av coronakrisen?

”Håll huvudet kallt och hjärtat varmt, förkovra dig i vad krisen innebär – och kanske det viktigaste av allt – var väl förberedd innan genom att skapa en bra företagskultur och ett välmående bolag.”

Bubbleroom är en av Sveriges största e-handlare. Bolaget omsatte 420 miljoner kronor 2019 och ökade därmed försäljningen med 32 procent. 

Bolaget gick med vinst 2017 och 2018 men 2019 visade resultatet röda siffror. Detta beror enligt Ville Kangasmuukko på att bolaget under fjolåret bröt sig loss från Consortio Fashion Group och därmed tappade ekonomiska skalfördelar.

Läs mer