Sök

Boom för svenska mat-nätbutiker: “Flyttats två år framåt i tiden”

MathemMat på nätet

Johan Lagercrantz, vd på mathem. Foto: Press

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Mathandeln på nätet mer än fördubblades under maj enligt färska siffror.

I spåren av corona-pandemin har många valt att undvik vanliga matbutiker – något som har lett till en rekordökning för de digitala matbutikerna.

Förutom att matförsäljningen har ökat i stort när nästan ingen har gått på restauranger har också en ny åldersgrupp, de äldre, börjat handla mat på nätet. Kunder över 65 år har till exempel ökat med 700 procent i Axfoods e-handel och Coop rapporterade redan i mitten av mars att de hade all time high i nätbutiken.

Nu visar färska siffror från Svensk Dagligvaruhandel att trenden håller i sig. Under maj mer än fördubblades försäljningen av mat på nätet, rapporterar Sveriges Radio.

“Hela corona-effekten kulminerade någonstans efter påsk och sedan dess har det varit fortsatt hög efterfrågan”, säger Johan Lagercrantz, vd på Mathem, som tror att de som har börjat handla på nätet kommer att fortsätta.

“Det har inneburit att utvecklingen flyttats två år framåt i tiden.”

Det hårda trycket i näthandeln gjorde också att det ett tag var svårt för nätmatsjättarna att serva alla kunder. Nu har Mathem hunnit skala upp och sysselsätter enligt Johan Lagercrantz 500 fler personer än innan pandemin slog till. 

Läs mer