Sök

Northmill kritiseras av Konsumentverket – drar tillbaka sitt Rebilla-kort

Northmillfintechkrediter

Hikmet Ego, vd på Northmill. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Får kritik för att ha höga avgifter, samtidigt som reklamen har hävdat motsatsen.

Det snabbväxande fintechbolaget Northmill, som bland annat erbjuder lån, sparkonton och försäkringar, lanserade nyligen ett eget kreditkort på den svenska marknaden. Annonserna för Rebilla, som kortet heter, har bland annat synts på Stockholms Centralstation.

Nu visar det sig att Northmills kreditkort blev kortlivat. 

Sajten Di Digital rapporterar, med hänvisning till nyhetsbyrån Siren, att Konsumentverket har granskat Northmill och kommit fram till flera klagomål. Det handlar dels om att bolagets reklam har varit vilseledande och otillbörligt, dels att man inte har rätt att ta ut en förseningsavgift på 190 kronor. Konsumentverket menar att bolaget har oskäliga villkor i sina avtal. 

I reklamen har Northmill bland annat marknadsfört kortet som att det inte har några avgifter. Det har utöver förseningsavgiften även funnits både påminnelseavgift och inkassoavgift. Själva föreningsavgiften har myndigheten betraktat som en påtryckningskostnad.

Drar tillbaka kreditkortet

Fintechbolaget har i sin tur svarat Konsumentverket med att de nu drar tillbaka Rebilla-kortet. Ett beslut som ska ha fattats redan före myndighetens klagomål.

“Nu renodlar vi vårt bankerbjudande för att bli ännu tydligare mot kunderna. Vi har många spännande produktlanseringar att se framemot i höst då det bland annat kommer att komma ett nytt Northmill-kort”, skriver bolagets pressansvarige Oliver Hofmann i ett mejl till Di Digital.

Han vill däremot inte kommentera kritiken från Konsumentverket.

Northmill grundades 2006 av Hikmet och Özkan Ego, tillsammans med George och Sargon Kurt. Under 2019 omsatte bolaget, som har en banklicens från Finansinspektionen, 357 miljoner kronor med en vinst på 96 miljoner. Under första kvartalet i år ska omsättningen ha varit 100 miljoner och resultatet 3 miljoner, enligt Di Digital.

Utredningen mot bolaget är ännu inte nedlagd då Konsumentverket fortfarande kontrollerar deras svar till myndigheten.

Läs mer