Från fysisk till digital försäljning: 5 tips på hur ni gör det effektivt (och undviker växtvärk)

Från fysisk till digital försäljning: 5 tips på hur ni gör det effektivt (och undviker växtvärk)

Tobias Lindh, country manager på Adyen

När den fysiska försäljningen rubbas kan svaret ligga i e-handeln och betallänkar. Här får du fem praktiska tips på hur ert bolag kan lägga om försäljningen genom smart digitalisering.

Under de senaste veckorna har verkligheten för många företag förändrats. På kort tid har man behövt ställa om och flytta fokus från fysisk försäljning till e-handel, som har ökat rekordartat. Men för vissa företag är e-handel ett nytt område, och det är inte alltid enkelt att ersätta den vanliga försäljningen med ett digitalt alternativ.

På betalbolaget Adyen har man lång erfarenhet av att hjälpa företag att växa genom digitalisering och leverera smarta och friktionsfria betalningar på nätet.

“Det snabbaste sättet att komma igång med e-handel stavas betallänkar”, säger Tobias Lindh som är country manager på Adyen.

Webinar: lär dig mer om de senaste betalningstrenderna

“Betallänkar kan beskrivas som en checkout utan e-handel. Din kund gör sitt val över telefon, via mejl eller i en chatt och får sedan en länk där han eller hon kan slutföra betalningen. Med Adyen fungerar betallänkar precis som en vanlig checkout där kunden får möjlighet att välja mellan olika betalsätt och sidan kan utformas i enlighet med varumärket”

Här är några olika exempel där betallänkar kan hjälpa företag att snabbt ställa om till e-handel:

Påminn kunden om när varan finns på lagret


Under Covid-19 har efterfrågan på vissa varor ökat kraftigt. Många prognoser behöver göras om när försäljningen förändras, vilket kan leda till att köp går förlorade om butikslagret är tomt. Handlare som är måna om att öka sin försäljning kan konvertera kunder bättre genom att använda betallänkar.

“Med ett automatiserat system kan en påminnelse skickas ut till kunden med en länk som leder direkt till betalning. Det här fungerar även för att driva köp från konsumenter som lämnat en betalning halvvägs igenom, om det är så att de blivit distraherade eller inte haft sina betalningsuppgifter nära till hands”, säger Tobias Lindh.

Click and collect

Många företag erbjuder sina kunder möjligheten att reservera en vara och hämta upp den i butik. Under Covid-19 har detta ökat i popularitet då företag vill erbjuda lösningar för att minska kontakten mellan kund och personal i så stor utsträckning som möjligt.

Personalen får en notis om att betalningen är gjord och levererar varan till kunden utomhus

“Med betallänkar är det möjligt för kunden att reservera en vara på nätet eller ringa in till butiken. När de sedan är på plats utanför kan de slutföra betalningen genom en betallänk. Personalen får en notis om att betalningen är gjord och levererar varan till kunden utomhus”.

Handla direkt på Instagram


E-handlare har sedan länge drivit försäljning genom kampanjer på sociala medier, där en eller flera influencers skapar trafik till sajten med hjälp av en rabattkod. För företag utan e-handel kan det vara svårare att få utväxling med en sådan kampanj.

“Med en betallänk kan alla företag dra nytta av liknande upplägg, då man helt enkelt länkar kampanjen direkt till en betalsida där köpet kan slutföras.”

Dags att digitalisera butiken?

Spara tid med chattbottar

Chattbotar på sociala medier har blivit allt vanligare. De användas för att svara på frågor och hjälpa kunder att hitta rätt bland produkter och varor. I vissa fall kan de också agera som kundtjänst och hantera eventuella ombokningar och returer.

“Men ofta sträcker sig chattboten endast till att identifiera kundens behov för att korta ner tiden hos kundtjänst. Med betallänkar kan kunden guidas fram till rätt val och få en automatisk betallänk för att smidigt kunna slutföra betalningen, utan att någonsin behöva kontakta kundtjänsten”, säger Tobias Lindh.

Lätta PCI-bördan för kundtjänstmedarbetare som jobbar hemifrån

Det finns sätt att hjälpa medarbetare i kundtjänsten att genomföra sitt jobb smidigt, även om det sker hemifrån. Betalningar som görs via telefonsamtal innebär oftast att kortuppgifter lämnas över telefon. Detta kräver försiktig hantering och dokumentering för att garantera PCI-efterlevnad, något som kan vara extra utmanande när medarbetare inte kan följa sina vanliga rutiner.

Med betallänkar slipper man oro sig för PCI-efterlevnad även om medarbetarna tar emot betalningarna hemifrån

“Med betallänkar slipper man oro sig för PCI-efterlevnad även om medarbetarna tar emot betalningarna hemifrån. När ett köp genomförs skickas en länk ut till kunden. Så fort betalningen har slutförts får kundtjänstmedarbetaren en notis och samtalet kan avslutas”, avslutar Tobias Lindh.

Så ställer ni om till e-handel

Läs fler artiklar
LÄS MER