Sök

Tillväxten inom handeln spås fortsätta – trots coronakris

HUI ResearchCorona

Konsumtionsmönstret har ändrats radikalt under krisen. Foto: TT/Istockphoto

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Hui research har fått ändra sin prognos rejält men spår ändå tillväxt.


Coronapandemin har ändrat vårt köpmönster radikalt och många branscher går på knäna. Samtidigt konsumeras till exempel apoteksvaror och mat som aldrig förr. 

”Vi sett tidernas kanske snabbaste förändring av konsumtionsbeteende”, säger analytikern Ola Nevander till tidningen Market.

Förutsättningarna har ändrats betydligt sedan Hui research släppte sin detaljhandelsprognos för 2020 i början av mars. Nu har prognosen gjorts om och den visar att detaljhanden som helhet inte har haft någon betydande nedgång hittills. Man tror också att den kommer att öka med 1,5 procent under året, skriver Market. 

Breakit har tidigare rapporterat om att e-handeln har fått en rejäl skjuts under pandemin – en ökning med 44 procent under april.

De kategorier utöver dagligvaror och apoteksvaror som går bäst är bland annat byggvaror och hemelektronik.

”Distansjobb och isolering skapar behov av nya teknikprodukter relaterade till arbete och underhållning”, säger Ola Nevander till Market.

Samtidigt kommer varje dag rapporter om butikskedjor och restauranger som går i konkurs. Många svenskar är också oroliga för ekonomin och räknar med att konsumera mindre under året. 

Så här ser den nya prognosen ut:           

BNP: -4,6 (0,5)

Hushållens konsumtion: -4,0 (1,4)

Total detaljhandel: 1,5 (2,0)

Dagligvaror: 5,0 (3,0)

Sällanköpsvaror: -1,0 (1,5)

Bygg: 7,0 till 12,0 (2,0)

Hemelektronik: 2,0 till 5,0 (1,0)

Kläder: -15,0 till -25,0 (1,0)

Möbler: 2,0 (2,0)

Sport och fritid: 0,0 (0,0)

Övrigt: 0,0 (2,0)

Fotnot: Talen avser tillväxten i procent 2020 jämfört med 2019. Årsprognosen från mars inom parentes.

Läs mer