Sök

Bonnie Roupé säljer delar av Bonzun till Life of Svea

Bonzun

Bonnie Roupé, grundare och vd för Bonzun. Foto: Marie-Therese Karlberg.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Ska fokusera på den kinesiska marknaden och sin IVF-app.

Den svenska entreprenören Bonnie Roupé grundade gravidappen Bonzun i Shanghai redan 2012. Fokus låg i starten på gravida kvinnor i Kina, men appen har sedan spridit sig till fler länder

Nu meddelar Life of Svea-koncernen, som har skapat sig ett växande imperium av digitala varumärken genom flera förvärv de senaste åren, att de köper Bonzuns svenska verksamhet. Appen byter samtidigt namn till Belly, något som framgår av ett pressmeddelande.

“Det känns jättebra att ”min bebis” får komma till ett nytt hem med resurser och nätverk för att kunna växa och utvecklas på den svenska marknaden. Genom försäljning av gravidappen kan Bonzun nu fokusera på den kinesiska marknaden och framför allt sätta fullt fokus på vår IVF-app som ska lanseras på alla marknader senare under 2020”, säger Bonnie Roupé, grundare och vd för Bonzun i pressmeddelandet.

Någon köpeskilling framgår inte.

Vill ha produkter för livets viktiga faser

Bonzun ska enligt pressmeddelandet ha laddats ned miljontals gånger sedan lanseringen. På den svenska marknaden släpptes gravidappen 2018. Peter Scheffer säger att mediehuset Life of Svea fortsätter att växa både organiskt och genom förvärv.

“Vårt fokus är att följa kvinnomålgruppen genom alla de viktiga livsfaserna där graviditet är den största. En gravidapp har stått på vår priolista ett tag och genom förvärvet av Bonzun får vi möjlighet att ta en bra produkt vidare och integrera i vårt starka nätverk”, säger Peter Scheffer, vd Life of Svea.

Life of Svea har tidigare förvärvat varumärken som Nyheter24 och Loppisgruppen. Sedan tidigare ingår bland annat Familjeliv och Allt för föräldrar och Bröllopstorget i koncernen.

Under 2018 omsatte Life of Svea 45,7 miljoner kronor med ett rörelseresultat på nära 13 miljoner.

Läs mer