Sök

Podme drar till Norge: Unik affärsmodell

PodmePoddarpodcast

Podme:s vd Johan Strömberg är nöjd med utvecklingen. Foto: Pressbild

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Har knutit till sig flera stora norska poddar.

Podme har utvecklat en poddplattform där lyssnarna kan betala för att slippa höra reklam. Bolaget har knutit till sig populära poddar som Rättegångspodden, En mörk historia och Mordpodden. Man producerar också egna poddar och tog i slutet av mars in 21 miljoner kronor i riskkapital från framförallt Schibsted. 

Nu gör Podme en inbrytning i vårt västra grannland Norge där man lanserar i dag. 

“Den norska podcast-marknaden är inne i en expansiv fas och kvalitativt innehåll är högt efterfrågat av den snabbt växande skaran av podcast-lyssnare”, säger Johan Strömberg grundare och vd i ett pressmeddelande.

“Genom att knyta till oss några av Norges största redan befintliga podcasts, tillsammans med våra egna Podme Originals så lanserar vi tjänsten fullspäckad med reklamfritt, exklusivit innehåll.”

Bland de norska titlarna man har knutit till sig finns Truecrimepodden, Historiepodden (inte den populära svenska varianten) och Skrekkpodden.

Dubblade omsättningen förra året

2018 omsatte Podme knappt 4,5 miljoner kronor och gjorde en förlust på 4 miljoner kronor. Johan Strömberg har tidigare berättat för Breakit att omsättningen i princip dubblades under 2019 till 8 miljoner medan bolaget fortfarande går med förlust.

Läs mer