Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Pressbyrån Go gör som Amazon – öppnar obemannade butiker utan kassa

Maria Isaksson och Mariette Kristenson

Med hjälp av kameror och sensorer ska kunderna kunna shoppa utan att behöva betala i någon fysisk kassa.
"Det ska växa betydligt under det kommande året”, säger Maria Isaksson, affärsutvecklingschef på Reitan Convenience Sweden,

Johanna Ekström

Johanna Ekström

johanna@breakit.se

Reporter

På Instagram testar vi idag Pressbyrån Go exklusivt – följ oss bakom kulisserna där.

När Amazon under 2018 lanserade sin första helt obemannade butik, Amazon Go, i Seattle spred sig nyheten över världen. Istället för att ha kassor så mäter butiken med kameror och sensorer vad människor lägger ner i sin korg. Betalningen sker sedan automatiskt.

Nu har Pressbyrån lanserat ett liknande koncept under namnet Pressbyrån Go. Den första butiken öppnar i veckan på Kungsholmen i Stockholm. I ett första skede är tanken att butikerna ska finnas i större kontorsbyggnader, i hotellobbys eller på sjukhus. Men på sikt är planen även att Pressbyrån Go ska finnas som fristående butiker på till exempel torg. 

“Vi ser att det här konceptet kommer utvecklas mycket, vi börjar med Pressbyrån, men utesluter inte att det även blir 7 Eleven framåt. Vi har en målbild att det ska växa betydligt under det kommande året”, säger Maria Isaksson, affärsutvecklingschef på Reitan Convenience Sweden, som äger Pressbyrån och 7 Eleven och fortsätter:

“Vi ser det här som ett komplement till bemannade butiker, vi blir på det här sättet tillgängliga på fler platser”.

Precis som hos Amazon så läser kameror i taket och sensorer av vilka varor kunden plockar. De läggs sedan i en virtuell varukorg och betalningen sker automatiskt genom att kunden checkar ut i appen. 

Tekniken har utvecklats tillsammans med Borås-bolaget Instant Systems.

“Tekniken bakom Pressbyrån Go gör att kunden inte behöver göra något annat än att plocka sina varor. Allt registreras automatiskt vilket kommer vara en helt ny upplevelse på den svenska marknaden. Vi har valt en flexibel lösning som gör att vi lätt kan anpassa oss och vidareutveckla konceptet i takt med att vi lär oss mer om hur kunderna tar till sig den nya butiken”, säger Maria Isaksson

Tror du att det här är något som fler butiker kommer ta efter?

“Det finns en trend mot att skapa mer flexibla betalningssätt för att möta kunderna. Det ser man på olika ställen. Just det här att fortsätta möta kundens önskemål tror jag på”. 

Reitan Convenience Sweden ägs av norska bolaget Reitangruppen AS, som har verksamhet i sju olika länder. Det svenska bolaget omsatte 2019 4,174 miljarder kronor. Moderbolagets vinst var 265 miljoner kronor.

Läs mer