Kitchentime köper Kökets favoriter från Adlibris

Adlibris Kitchentime e-handel
Kitchentime köper Kökets favoriter från Adlibris

Kitchentimes grundare Anton Malmberg och Joel Falck.

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

E-handelsjätten Adlibris ska renodla verksamheten – och då passar Kitchentime på.
Dagens köp kommer sannolikt följas av fler, flaggar Kitchentime-grundaren Joel Falck för.

Efter ett tufft 2019 går e-handlaren Kitchentime nu på offensiven. På fredagen blev det klart att Uppsala-bolaget köper konkurrenterna Kökets Favoriter och Makujakauppa från e-handelsjätten Adlibris.

“Vi vill vara en aktiv spelare i den konsolideringen som nu sker i vårt segment och vi gör gärna fler förvärv”, säger Kitchentimes vd och medgrundare Joel Falck.

Kitchentime har haft en kraftig tillväxt under coronakrisen då e-handeln generellt har gått framåt starkt.

“Köksprylar, som är vår huvudnisch, har blivit extra populärt under corona då folk haft mer tid att ägna sig åt till exempel matlagning. Vår omsättning har ökat med över 100 procent under maj”, säger Joel Falck.

Tufft i fjol för Kitchentime

Förra året var dock något av ett omställningsår för Kitchentime som efter flera år av kraftig tillväxt medvetet lät försäljningen minska.

“Vi behövde fasa ut en del olönsamma delar av sortimentet och göra verksamheten mer effektiv”, säger Joel Falck.

Omsättningen föll från 268 miljoner kronor under 2018 till 202 miljoner kronor ifjol. Under bägge åren gjorde Kitchentime förlust – men nu har utvecklingen vänt:

“Vi siktar mot 300 miljoner kronor i omsättning och ett positivt rörelseresultat (Ebitda)”, säger Joel Falck.

Kökets Favoriter och Makujakauppa hade förra året en gemensam omsättning på 50 miljoner kronor som adderas till i Kitchentimes försäljning.

Bra läge för fler köp

Kitchentime är välpositionerat för att köpa fler bolag. Man har kapitalstarka ägare bakom sig men viktigast är det robotlager utanför Eskilstuna som Kitchentime investerade i för några år sedan. Kapaciteten där kan utökas tre, fyra gånger dagens storlek vilket innebär att Kitchentime har möjlighet att lägga till varor från ännu fler potentiella förvärv.

Genom att samordna ledningsfunktioner, inköp och logistik går det att trolla fram ännu fler besparingar i samband med förvärv. Synergierna vid den här typen av förvärv går att uppskatta till runt 10 procent av omsättningen. 

“Ja, någonstans där ligger nog synergierna”, säger Joel Falck.

Stora pengar att spara

I köpet av Kökets Favoriter och Makujakauppa indikerar det samordningsvinster på runt 5 miljoner kronor. Jämfört med konkurrenter som saknar robotlager så har Kitchentime betydligt enklare att räkna hem en förvärvskalkyl.

“Har du ett helautomatiserat lager på plats så har du en klar fördel helt klart. Många e-handlare står inför stora investeringar här och det är inte alla som kommer att klara det. Vi har investerat tiotals miljoner i vårt lager”, säger Joel Falck.

Del i renodlingen

Adlibris, som ingår i mediekoncernen Bonnier, gör försäljningen som ett led i en renodling där man ska fokusera på sin kärnverksamhet där böcker är en bärande del. I en kommentar säger Adlibris vd Jonas Karlén:

“Kökets favoriter och Makujakauppa är två välkända varumärken i sitt segment med stor potential. I vår strategi att fokusera på vår kärnverksamhet har vi dock konkluderat att vi inte kan genomföra de investeringar som är nödvändiga för att bli framgångsrika inom kökssegmentet. Det resulterade i att vi inledde en diskussion med Kitchentime, som har en stark position inom sitt segment, och är glada över att vi nått en överenskommelse. De känner väl till sin marknad och vi är övertygade om att de kommer lyckas förvalta Kökets Favoriter och Makujakauppa på ett bra sätt”.

2020 kommer att bli ett spännande år för e-handlarna – många fortsätter öka men har ganska så skrala kassor. Läs vår kartläggning om vem som tar vem bland e-handlarna.

Läs fler artiklar
LÄS MER