E-handelschefen på Bring: Då går näthandeln om varuhandeln

E-handelschefen på Bring: Då går näthandeln om varuhandeln

Svenskarna beställer hem 6 paket per person och år. Tyskarna 23. Och kineserna 75.
“Det finns en enorm potential på den nordiska marknaden”, säger Per Öhagen på Bring som nu storsatsar i Norden för att ge paketmottagarna den bästa, grönaste och mest flexibla leveransen.

I många av Europas storstäder är snabba och flexibla leveranser en självklarhet för många privatkonsumenter. I Sverige har möjligheten att få hem dina paket samma dag du lagt beställningen varit begränsad – tills nu, i samband med att Bring gör en tvådelad offensiv med ett nytt hemleveranserbjudande och ett nytt ombudsnätverk med 1 700 egna paketombud i hela landet.

Målet? Att möta den stora potentialen i Norden och bli störst på e-handelsmarknaden. Detta genom att erbjuda snabbare ledtider från order till leverans, ett enklare och kvickare returflöde och – framför allt – en förstklassig mottagarupplevelse.

“Det har skett en enorm utveckling de senaste fem åren, samtidigt finns det otroligt mycket kvar att utveckla och förbättra. För att lyckas måste vi infria mottagarnas krav på flexibilitet, hållbarhet och prisbild”, säger Per Öhagen, koncerndirektör för division e-handel och logistik på Bring. 

Brett leveranserbjudande ett måste

Även om vi i Sverige än så länge inte förväntar oss att få alla paket samma dag, har kraven på precision och flexibilitet ökat. Ska paketet komma hem till bostaden eller till kontoret? Till ett ombud intill gymmet som passeras dagligen. Eller till en paketautomat inne på gymmet? Går det att byta leveranstid samma kväll på grund av anledningar? Hur är leveransen miljöanpassad?

“Vi erbjuder fler och mer precisa leveransfönster generellt, helgleverans i större orter och under året same day-leveranser i Stockholm, Malmö och Göteborg. I kombination med de 1 700 profilerade ombuden i hela landet erbjuder Bring en bred portfölj av leveransalternativ, som ger både kunder och mottagare vad de behöver. Satsningen på  ombud gör också att Bring blir en av två logistikaktörer med full ombudstäckning i Norden”. 

Vi är långtifrån klara med vår omställning, men är på god väg


Fossilfria leveranser 2025

Att växa på ett hållbart sätt är förutsättningen för att nå miljömålet att ha helt fossilfria leveranser 2025. Omställningen pågår som bäst, ett exempel på det är att under sommaren 2020 kommer samtliga hemleveranser köras fossilfritt i Stockholm, Malmö, Göteborg och Linköping som en standard. Att växa på ett hållbart sätt är förutsättningen för att Bring ska lyckas nå miljömålet att ha helt fossilfria leveranser 2025. Omställningen pågår som bäst och redan i sommar kör samtliga fordon fossilfritt i Stockholm, Malmö, Göteborg och Linköping – som standard, inte en tilläggstjänst.

“Vi vill vara ledande inom hållbara transporter, därför sätter vi stor press på oss själva med ett tufft och ambitiöst miljömål. Vi är långtifrån klara med vår omställning, men är på god väg”.

Driver konverteringar 

Slutkundens krav är utgångspunkten när Bring utvecklar sina tjänster, men givetvis spelar även e-handlarna en viktig roll. Tjänsterna ska vara lätta att integrera i checkout och vara tydligt värdeskapande.

“Vi vill hjälpa våra kunder att erbjuda en enklare kundresa och att bygga en varumärkesprofil med hållbarhet och gröna leveranser. Många e-handlare är väldigt produktorienterade, men för att bygga trovärdighet och lojalitet – och driva konverteringar – måste slutkunden vara nöjd med hela köp- och leveransupplevelsen. Vi och handlarna måste tillsammans förstå hela kundresan, och vad som skapar den”, säger Per Öhagen och fortsätter:

“Det är inte bara slutkunden som måste kunna lita på att paketet kommer fram som utlovat, även e-handlaren måste känna sig trygg i att vi förvaltar leveransen på absolut bästa sätt.”

Jag tror att den brytpunkten kommer om tre till fem år

21 paket per år och person 2025

Sedan Covid 19-epedemin bröt ut har Bring och dess konkurrenter rapporterat om stora volymökningar på paketsidan vad gäller privatkonsumenter. Om det förändrade köpbeteendet är tillfälligt eller temporärt vet ingen, men sannolikt påskyndar det utvecklingen mot beräkningen att varje svensk kommer att beställa hem 21 paket årligen 2025 – mot dagens sex paket. Och då har e-handeln passerat dagligvaruhandeln, tror Per Öhagen.

“Jag tror att den brytpunkten kommer om tre till fem år. Mycket beror på hur de stora, befintliga kedjorna klarar omställningen, flera av dem bygger omni-kanaler nu vilket är intressant. Men att e-handeln kommer att växa betydligt snabbare nu, det tror jag att alla experter är överens om.”

Läs mer om Brings nya satsningar här

Läs fler artiklar
LÄS MER