EPTI lanserar Apotekamo – marknadsplats för apotek med fokus på Östeuropa

EPTI Nätapotek
EPTI lanserar Apotekamo – marknadsplats för apotek med fokus på Östeuropa

Arli Mujkic. Foto: Press

Tobias Blixt

Reporter

Tagit in pengar från Dooer-grundaren.

Startup-byggaren EPTI har stängt en runda på cirka 5 miljoner kronor i samband med lanseringen av deras nya bolag Apotekamo. Företaget står bakom en marknadsplats för apotek och riktar in sig på Öst- och Centraleuropa. Det meddelar bolaget i ett pressmeddelande.

“Marknaderna vi riktar oss mot är för närvarande väldigt offline. Överlag finns det en ganska låg kunskap om att driva trafik online. Genom att erbjuda en nischad marknadsplats dit vi kan driva trafik, tillsammans med ett brett utbud av högkvalitativa produkter, det är något vi redan kan se fungerar”, säger Arli Mujkic, vd på EPTI i ett pressmeddelande.

Bland investerarna finns bland annat Meds-investeraren Clas Ellius, Dooer-grundaren Sam Nurmi, Dogbuddy-grundaren Willem De Geer och AllaNova AB, liksom ett antal andra svenska och tyska investerare.

Coronaviruset ökar intresset

Affärsidén är att erbjuda en marknadsplats där olika apotek kan ansluta sig och att sedan ta en andel av varje köp som genereras via plattformen.

“Vi hade en plan för den här satsningen och började prata med apotek innan den pågående Covid-19-krisen. Men intresset växte ännu mer på grund av den. Vi förväntar oss också att e-handeln överlag, men apoteksvaror i synnerhet, ska växa snabbt de kommande åren”, säger Måns Pontén Söderlind vice vd på EPTI. 

Vi har tidigare rapporterat om EPTI som siktar på att bygga en ny svensk startup-fabrik. Sedan dess har bolaget bland annat lanserat gig-plattformen Workamo tillsammans med bokföringsbolaget PE Accounting och fått in Trustly som investerare på sin addtech-plattform InBanner.

Läs fler artiklar
LÄS MER