Sök

Lyko tvingas avbryta 25.000 ordrar efter rabattmiss – "En nolla för mycket"

LykoehandelSkönhet

Rickard Lyko, grundare av Lyko. Foto: Sara Lindmark

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Den mänskliga faktorn ställde till det när Lyko skickade ut en rabattkod till kunderna.

Det var när skönhetsbolaget Lyko skickade ut en kod till sina kunder som skulle ge 100 kronor i rabatt som misstaget smög sig in. Någon råkade slå in en nolla för mycket och helt plötsligt gav koden en rabatt på hela 1000 kronor.

Ehandel.se rapporterar att missen spred sig som en löpeld och att kunderna var snabba med att nyttja situationen. När misstaget upptäcktes under fredagsmorgonen valde Lyko däremot att makulera samtliga 25.000 ordrar och bolagets vd Rickard Lyko skickade ut ett mejl där han bad om ursäkt för misstaget. Kunderna fick istället en kompensation på 300 kronor.

"Det var den mänskliga faktorn. Någon hade satt en nolla för mycket. Vi såg nu på morgonen att det kommit in 25,000 ordrar och någon påpekade att det såg lite konstigt ut, dessutom hörde butikerna av sig. Vi upptäckte vem som hade gjort felet så vi firade den personen med blommor och high-fives. Man måste fira både motgångar och framgångar. Sen var förstås det viktiga att hitta lösningar, att återkalla och plocka isär ordrarna", säger Rickard Lyko till Ehandel.

I det ursäktande mejlet hade Rickard Lyko också skickat med sitt eget telefonnummer. Något som har bidragit till att telefonen har gått varm, berättar han för ehandel.se. Kunderna ska däremot ha varit förstående.

"De är förstående, bara man är ärlig och de får ett bra bemötande. Och nu håller vi på att sätta upp spärrsystem så att det inte ska kunna hända igen", säger han.

Läs mer