Cirqular vill utmana med sin marknadsplats för begagnat lyxmode

Cirqular Hållbarhet ehandel
Cirqular vill utmana med sin marknadsplats för begagnat lyxmode

Foto: Press

Tobias Blixt

Reporter

Utmanar Sellpy och Yaytrade.

Cirqular är en ny marknadsplats för andrahandsmarknaden som vill öka den cirkulära handeln med mode och accessoarer inom lyxsegmentet. Bolaget är en utmanare till aktörer som Sellpy och Yaytrade, men menar sig ha ett exklusivt fokus på produkter inom premium och high-end segmentet.

Bakom bolaget står grundarna Fred Nachemson och Johan Stubert, som känt varandra sedan barndomen. Fred Nachemson har en bakgrund inom Investment banking, men drömde om att bli entreprenör inom området där tech möter konsument. Johan Stubert arbetade med produktuveckling på den tyska startupen Freighthub (numera Forto) när Fred Nachemson och han började prata om den gemensamma satsningen.

“Fred hörde av sig under hösten 2019 och jag kände direkt att detta var en möjlighet att bygga någonting med enorm potential och positiv klimatpåverkan. Vi teamade upp och startade Cirqular vid årsskiftet”, säger operativa chefen Johan Stubert.

Tagit in pengar från profiler

Nu har duon rest sin första pre-seed runda från profiler som Leo Nilsson, produktchef på Izettle, Mikael Ahlström, grundare av Procuritas och finansmannen Mikael Nachemson. Hur mycket pengar de har tagit in vill de inte säga, mer än att det rör sig om “några miljoner”. 

“Vår övergripande vision är att aktivera cirkularitet i stor skala bland konsumenterna. Det är ett ämne som ligger och bubblar, men vi ser att vi genom en attraktiv och användarvänlig kundresa kan underlätta för alla aktörer som är inblandade i kedjan och skapa en produkt som även kan konkurrera med förstahandsmarknaden”, säger vd:n Fred Nachemson.

Marknadsplatsen erbjuder möjligheten för privatpersoner att sälja vidare sina produkter, men man hoppas också kunna knyta samarbeten direkt med aktörer på förstahandsmarknaden. Något som ska förenkla vidareförsäljningen av aktörernas egna varumärken.

“Det finns en efterfrågan hos konsumenter idag om cirkulära tjänster och det finns ett positioneringsvärde för varumärken att själva ta kontrollen över sin andrahandsmarknad. Det ger möjlighet att stärka loaliteten hos befintliga kunder samtidigt som man exponeras mot en ny kundgrupp. De som idag köper second hand är ofta inte samma som förstahandsköparen”, säger Johan Stubert.

Den satsningen är däremot något som ligger längre fram i tiden. Fred Nachemson säger att de för en dialog med en rad varumärken i Sverige och att de hoppas kunna lansera tjänsten senare i år. 

Närmast i tiden ligger en såddrunda.

"Vi ska ut i en ny runda nu som ska användas dels till att etablera oss som ett välkänt varumärke, liksom att vidareutveckla funktionalitet i produkten för att på allvar knyta till oss samarbetspartners på förstahandsmarknden”, säger Fred Nachemson.

Samarbetar med Lyxloppis

Cirqulars tjänst har varit aktiv i ungefär två månader nu och grundarna säger att de har kommit igång med försäljningen. De har bland annat ett samarbete med köp- och säljgruppen Lyxloppis på Facebook. 

“För oss fungerar Lyxloppis som en strategisk samarbetspartner. Dels för att marknadsföra vår produkt och Cirqulars varumärke, dels för att marknadsföra individuella produkter, vilket har fungerat väldigt bra hittills”, säger Johan Stubert.

“Det är också en otroligt värdefull kanal för oss att få feedback från faktiska användare som är intresserade av den här typen av produkter.”

Någon prognos över omsättningen i år vill grundarna inte ge.

Läs fler artiklar
LÄS MER