Mentimeter-grundaren Johnny Warström avslöjar: Så tjänar han pengar när han sover

Mentimeter SaaS
Mentimeter-grundaren Johnny Warström avslöjar: Så tjänar han pengar när han sover

Johnny Warström, Mentimeter

Caroline Englund

Reporter

Alla startups drömmer om att bygga en produkt som säljer sig själv.

Mentimeter tillhör de få svenska företag som har lyckats med det – samtidigt som de ratar riskkapital. I fjol sprängde SaaS-bolaget 100-miljonersvallen, och tillväxten fortsätter i rasande fart.

Hur har det gått till?

För Breakit berättar grundaren och vd:n Johnny Warström om hur han gör för att tjäna pengar när han sover – och varför en anställd kock är en framgångsfaktor.

“Du undrar hur vi kan tjäna pengar när vi sover?” säger Mentimetergrundaren Johnny Warström efter nästan en timmes telefonsamtal.

Och där sätter han fingret på något. Det är nämligen precis det jag har försökt nysta fram. Vi återkommer till det. 

Mentimeter kan inte beskrivas som något annat än en framgångssaga. På fyra år har bolaget gått från 7 till 84 anställda. Förutom 4 miljoner från ängelinvesterare har grundarna helt undvikit riskkapital.

Ändå går tillväxten i rasande fart. Förra året omsatte bolaget över 100 miljoner kronor på sina interaktiva verktyg för presentationer och möten.

Mentimeter har dessutom varit lönsamt sedan 2016.

Inte meningen att det skulle bli ett bolag

Bolaget grundades 2012 av fyra pluggkompisar från KTH. De hade avslutat studierna och jobbade med annat men hade ett gemensamt problem som de ville lösa. 

“Det var aldrig meningen att det skulle bli ett bolag. För oss var det ett hobbyprojekt och vi hade inga drömmar om att det skulle bli större än så. Vi kodade på fritiden och tog fram en produkt som vi ville använda själva”, säger Johnny Warström.

Det var aldrig meningen att det skulle bli ett bolag

Problemet som vännerna ville lösa handlade om digital interaktivitet när det kommer till möten. Det blev så småningom den produkt som Mentimeter har idag.

Det handlar bland annat om att de som deltar i möten ska kunna tycka till, rösta om saker och svara på quizfrågor digitalt under mötets gång. 

Men det var inte bara Johnny Warström och hans kompisar som gillade produkten. Hobbyprojektet växte, i snabb takt dessutom.

Efter två år kom de till ett vägskäl. Johny och Niklas Ingvar (som nu är bolagets produktchef) valde att börja jobba heltid med Mentimeter medan de andra två ville jobba vidare med sina vanliga jobb.

Efter det gick det snabbt framåt. 

Nya kontoret har årshyra på 16 miljoner

När Breakit pratar med Johnny Warström har Mentimeter precis skrivit avtal med en ny fastighetsägare. I april nästa år flyttas bolagets kontor till Tulestationen i Vasastan i Stockholm. Byggnaden består av en gammal turbinhall som är dekorerad med motiv som glödlampor, batterier och kabelknippen.

Kontorsytan omfattar cirka 2.300 kvadratmeter och årshyran ligger på 16 miljoner kronor.

Att lägga massor av pengar på ett enormt och flashigt kontor mitt under coronakrisen känns inte konstigt för Johnny Warström.

“För oss är kontoret och gemenskapen mellan våra anställda väldigt viktig. Det är till exempel därför vi har en kollega som jobbar heltid som kock. Om man äter tillsammans skapas nya möten och idéer", säger han.

Att jobba på distans, som bolaget gör nu, är därför extra plågsamt för just Mentimeter. 

När coronakrisen slog till befann sig hela kontoret i Madrid. Varje år flyttar de nämligen kontoret till ett annat land under en månad, alla som vill får följa med och bestämma hur stor del av tiden de vill stanna. 

Även detta handlar om att skapa gemenskap, förklarar Johnny Warström.

“Plötsligt hittar medarbetarna gemensamma intressen och pratar med personer som de inte hade pratat med annars”, säger han.

"Grundarnas inställning är avgörande"

Och resorna och kocken är inte den enda satsningen på personal och arbetsmiljö som Mentimeter gör.

Alla anställda på bolaget har till exempel tillgång till en egen coach utanför företaget som har tystnadsplikt. Två gånger om året får dessutom alla medarbetare feedback genom den så kallade 360-gradersprincipen  – som bland annat går ut på att man får återkoppling från olika vinklar och perspektiv för att kunna utvecklas på bästa sätt. 

“Det är det bästa man kan göra när det kommer till personlig utveckling. Det kan låta läskigt men befinner man sig på en trygg arbetsplats så är det inte det”, säger Johnny Warström.

Eftersom bolaget startades av fyra killar från KTH, med svensk bakgrund dessutom, hade vi ju inte direkt guldläge

Utöver det har Johnny Warström jobbat hårt för att skapa en diversifierad och inkluderande arbetsplats.

“Eftersom bolaget startades av fyra killar från KTH, med svensk bakgrund dessutom, hade vi ju inte direkt guldläge men för oss har det här varit väldigt viktigt och nu har vi 53 procent kvinnor på Mentimeter och 25 olika nationaliteter", säger han och fortsätter:

“Det är viktigt för att det representerar vår kundbas och vi bygger en bättre produkt och ett bättre företag så.”

Mentimeter har dessutom fler kvinnor än män i sin styrelse.

“För mig handlar det om att det är den här typen av bolag jag vill bygga. För de techbolag som inte lyckas med det här tror jag att det helt enkelt handlar om att grundarna och vd:n inte tycker att det är viktigt. Det kan inte finnas något annat svar”, säger han och fortsätter:

“Jag tror att grundarnas inställning är avgörande. Man kan inte anställa en head of diversity och tro att det ska lösa sig”

Till skillnad från exempelvis Klarna-grundaren Sebastian Siemiatkowski tror Johnny Warström stenhårt på så kallad work life balance (balans mellan jobb och privatliv). Det är så viktigt att det står inskrivet i bolagets grundprinciper.

Det handlar om att ingen medarbetare ska jobba mer än 40 timmar i veckan och då gäller det att kunna prioritera

“Det handlar om att ingen medarbetare ska jobba mer än 40 timmar i veckan och då gäller det att kunna prioritera och fokusera på det som är viktigt – för det finns ju alltid mer att göra”, säger han.

Allt det här är kopplat till Mentimeters framgång, tror Johnny Warström. 

“Sedan hösten 2015 har endast fyra personer sagt upp sig. Att personalen trivs, utvecklas och gärna vill jobba här gör att vi behåller talangpoolen och det är en otrolig framgångsfaktor när det handlar om att bygga en innovativ produkt”, säger han. 

Satsar på produkt och personal och skippar sälj

En annan avgörande faktor för Mentimeter har varit hur de säljer sin produkt.

“Här finns det två vägar att gå. Antingen product-first där man satsar de största resurserna på produktutveckling och på att göra en så bra produkt att kunderna rekommenderar den till varandra eller sales-first där man kontaktar potentiella kunder utan att de känner till produkten"

Mentimeter har valt det första alternativet vilket är ovanligt när man man gör produkter som säljs till företag.

“I början fanns en viss press från våra ängelinvesterare kring att vi skulle sätta säljet främst men vi valde att sätta produkten främst och det var avgörande, tror jag” säger Johnny Warström.

När bolaget var sju personer jobbade sex med produktutveckling. Nu, när arbetsstyrkan har växt, jobbar fortfarande hela 45 procent med produktutveckling.

“Vi tänker att om folk inte älskar vår produkt så kan vi inte växa och vårt sätt att sälja är att människor rekommenderar produkten till varandra”.

Tjänar pengar när de sover

Mentimeters affärsmodell bygger på ett så kallat freemium-koncept. Johnny Warström liknar det vid Dropbox. 

“Majoriteten av våra användare har en gratisversion. Det handlar om enskilda personer som använder produkten när de håller möten. Men när de märker hur bra produkten fungerar vill de ofta köpa betalversionen som finns i två steg – basic och pro", förklarar han.

Det som skiljer gratismodellen från betalversionerna är att till exempel att det går att ställa fler frågor och kommunicera med varandra i det abonnemang som man betalar för. 

En annan metod för att produkten ska sälja sig själv är ett hålla nere priset.

Hade vår produkt kostat mycket mer hade vi behövt lägga mycket mer pengar på försäljning

Idag kostar ett abonnemang mellan 120 dollar och 300 dollar per år. Köpet görs genom att kunden själv betalar på nätet med sitt kort.

Enligt Johnny Warström är priset så pass lågt att de allra flesta i en organisation kan ta köpbeslutet själv och motivera det för sin chef.

Och kanske är det just det här som är hemligheten när det kommer till att tjäna pengar när man sover.

“Hade vår produkt kostat mycket mer hade vi behövt lägga mycket mer pengar på försäljning. Nu lägger vi väldigt lite pengar på det och satsar istället på vår produkt och vår personal”, säger Johnny Warström. 

Växer snabbare på grund av corona

Och hittills har den strategin fungerat. Idag har Mentimeter 80 miljoner användare över hela världen.

Och trots rådande coronapandemi ser Johnny Warström ljust på framtiden.

“Under en till två veckor, när allt stängde ner, tappade vi i tillväxt. Men eftersom ett av våra affärsområden handlar om distansarbete och möjligheten för deltagarna att tycka till under onlinemöten växer vi nu i stället snabbare än beräknat. Målet är att vi ska ha 500 miljoner användare 2023".

Fotnot: Under 2019 ändrade Mentimeter redovisningsmodell. Det betyder att omsättningen i det officiella bokslutet landar på 44 miljoner kronor och att bolaget gör en förlust på 10 miljoner kronor. Enligt Johnny Warström sålde bolaget för 104 miljoner 2019 men i det nya sättet att bokföra delas årsprenumerationer (som är betalda) upp på 12 månader framåt. 

Johnny Warström är också en av talarna på Breakit Scaleup Week kolla in hela det heta programmet här

Läs fler artiklar
LÄS MER