Nicks tar in mångmiljonbelopp till sockerfria glassar – storsatsar i USA

Gullspång Invest Nicks Foodtech
Nicks tar in mångmiljonbelopp till sockerfria glassar – storsatsar i USA

Carl Bäcklund, grundare Nicks, Alfred Karlsten, Pollux Capital och Gustaf Brandberg, Gullspång Invest.

Johanna Ekström

Reporter

Svenska nyttiga-snacks-företaget Nicks satsar stort i USA med sina sockerfria glassar. Nu får de in 70 miljoner kronor till satsningen från Oatly-investerare.

Nicks gör sockerfria glassar och snacks som idag finns i butiker runt om i Sverige, Finland och USA.

Nu stärker bolaget bakom, Luthman Backlund Foods, kassan rejält och tar in 70 miljoner kronor från familjen Brandbergs investeringsbolag Gullspång invest och Pollux Capital.

Gullspång är sedan tidigare investerare i bland annat havremjölkssuccén Oatly.

Bolaget var första investeraren i Nicks och Gustaf Brandberg är ordförande i bolaget. 

“Om man vill förbättra folkhälsan och får chansen att ta bort en ingrediens i maten så är det inte rester av bekämpningsmedel eller transfetter som gör störst skillnad, utan socker. Problemet är att socker är superbilligt, det smakar gott och det konserverar maten”, säger han och fortsätter:

“Men Nicks har lyckats ersätta det med andra hälsosamma saker som fortfarande smakar fantastiskt. Det i kombination med förmågan att hela tiden innovera gör att vi tror så mycket på bolaget”.

Ser du några likheter med Oatly? 

“Att kulturen bygger på att skapa positiv förändring, man tror mycket på det man gör och tar avvägda beslut. Vi vill bara göra produkter som vi kan ge våra egna barn, men utan att kompromissa med smak. Vi vill nå den breda massan som inte vill ge upp något för att äta nyttigt”. 

För drygt ett halvår sedan lanserade Nicks i USA, nu finns man i 3500 butiker i landet.

Under året är planen att lansera produkterna även i Tyskland och på Irland. 

Men majoriteten av investeringen kommer gå till att fortsätta att växa i USA. 

“Vi gör en storsatsning där, men det är kostsamt att investera i konsumentbranschen i USA. När man går in i nya butiker måste man committa att investera ganska stora pengar. Ju mer pengar man kan ta in, desto bredare kan man gå”, säger bolagets vd Stefan Lagerqvist.

Säljer "The Swedish ice cream" i USA

Målet på lång sikt är enligt bolagets medgrundare Carl Bäcklund är att bli världsledande inom hälsosamma snacks och glassar. 

“För att lyckas behöver vi partners och investerare som delar vår långsiktiga vision och som förstår komplexiteten och vetenskapen bakom vår verksamhet. Vi är därför mycket glada över att ha med oss investerare och partners som Gullspång och Pollux Capital” säger han i en kommentar.

Nicks har nyligen tecknat ett exklusivt avtal med ett bolag som tagit fram ett växtbaserat fett som uppges ge samma smak och konsistens som vanlig glass, men med 70 procent färre kalorier. Nu har bolaget tagit fram en glass med ingrediensen som heter The Swedish Ice cream. I nuläget säljs glassen enbart i USA på grund av livsmedelsbestämmelser i Europa.

Luthman Backlund Foods grundades i Sverige 2014 av Carl Bäcklund och Niclas Luthman.

Enligt senast tillgängliga årsredovisningen för 2018 omsatte bolaget 39 miljoner och gjorde en förlust på 13,5 miljoner kronor.

Läs fler artiklar
LÄS MER