Sök

Werlabs och Apotea i samarbete för att sälja coronatester

WerlabsApoteae-handel

Pär Svärdson/genrebild. Press/Fredrik Sandberg /TT.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

”Det känns jätteskönt att alla privatpersoner, som inte orkar vänta på att staten ska börja testa alla, själva kan testa sig", säger Apoteas grundare Pär Svärdson.

Werlabs, som backas av Cristina Stenbeck, har tidigare meddelat att de börjat med corona-tester. Startupen uppgav under onsdagen att de kan testa 100.000 personer i veckan på 50 platser runt om i Sverige.

”Hela samhället måste hjälpas åt i den här utsatta situationen. Vi är övertygade om att testning är vägen framåt och otroligt stolta över att ha fått ställa vår kompetens till samhällets förfogande”, sa Henrik Forsberg, vd på Werlabs, i en kommentar.

Nu står det klart att nätapoteket Apotea är med på tåget och börjar att sälja tester, i samarbete med Werlabs, med start nästa vecka. 

”Det känns jätteskönt att alla privatpersoner, som inte orkar vänta på att staten ska börja testa alla, själva kan testa sig”, säger Apoteas vd Pär Svärdson till Dagens Nyheter. 

Testet som Werlabs använder är utvecklat av det amerikanska läkemedelsbolaget Abbott. Det rör sig om en lösning där den som beställer testet får en remiss för provtagning varpå resultatet analyserar i ett labb. 

"Ett sätt att få lojalare kunder" 

Werlabs uppger att de inte kommer att göra någon vinst på själva testerna som utförs till självkostnadspris. Apotea uppges inte heller tjäna pengar på testerna – men grundaren Pär Svärdson ser istället andra typer av vinster. 

”Jag kan tänka mig att om våra kunder handlar hos oss, och vi tillfredsställer ett behov som de tycker är viktigt, så är det ett sätt att få lojalare kunder”, säger han till DN 

Pär Svärdson säger vidare att testet är tillförlitligt, utifrån den kunskap som finns idag, men flaggar samtidigt för att det alltid finns risker. 

”Faran är att invaggas i en falsk trygghet. Jag tycker att man bör vara försiktig. Även om testet visar att man har antikroppar ska man nog ändå passa sig för vem man sitter nära”, säger Pär Svärdson.

Under förra året ökade Apotea omsättningen till 2,7 miljarder kronor.

Läs mer