Sportpengen ska rädda idrottsklubbarna – lanserar crowdfunding

Sportpengen Sport
Sportpengen ska rädda idrottsklubbarna – lanserar crowdfunding

Per Hjaldah. Foto: Press

Towe Boström

Reporter

”Jag vill att idrottslagen ska få fokusera mer på själva sporten och att en större andel tillfaller föreningen", säger Per Hjaldahl, grundare av Sportpengen.

Coronas framfart har slagit skoningslöst mot många företag och organisationer – inklusive idrottsföreningarna. Många har sett sin ekonomi rasa samman till följd av inställda säsonger och förlorade publikintäkter. 

Nu lanseras ett nytt initiativ för att stärka idrotten. Det rör sig om den digitala plattformen Sportpengen som hjälper klubbar att samla in pengar från sponsorer och fans. 

”Jag vill att idrottslagen ska få fokusera mer på själva sporten och att en större andel tillfaller föreningen. Ambitionen är att bli ett ekonomiskt fundament i Idrottssverige”, säger grundaren Per Hjaldahl, som även står bakom bolagen Wec360 och STR Monitor.

Per Hjaldahl berättar att Sportpengen först startade som en liten satsning med tre lag hemma i Örebro. Ursprungsmodellen går ut på att sponsorer, som kan vara allt från fans till familj, skänker en viss summa pengar baserat på faktorer som spelade matcher, åskådare eller antal mål. 

”Bara de tre lagen drog in 100.000 kronor vilken var jättestort för dem. Det var då det slog mig att det här är riktigt bra och att jag borde bygga en ordentlig plattform för det”, berättar Per Hjaldah. 

Satsar på crowdfunding

Så i slutet av förra året började han att fila på plattformen och i januari släpptes Sportpengen i betaversion. Per Hjaldahl berättar att många lag hakade på redan vid starten, men att utvecklingen sedan kom av sig till följd av corona när matcher började att ställas in. Nu har Sportpengen ”corona-anpassats” och är redo att skala upp ytterligare.  

”Vi släpper en ny tjänst, en crowdfunding-lösning där man kan bli engångsgivare eller månadsgivare och inom kort släpps även en helt ny unik insamlingsmetod där man kan sponsra för varje genomförd träning”, berättar Per Hjaldahl. 

Flera större idrottsföreningar har registrerat sig, som GAIS, Brommapojkarna och IFK Västerås.

Lagen får behålla 92-95 procent av pengarna som samlas in, runt 3 procent går till transaktionskostnader och ungefär lika mycket till bolagets stiftelse. Sportpengen tjänar sedan pengar på att lägga till 10 procent på sponsorernas bidrag.

 Ska satsa globalt 

Konceptet är ursprungligen fokuserat mot fotboll men kan i stora delar även tillämpas på andra sporter. Sportpengen har bland annat fått frågor om att integrera go-cart och tyngdlyftning, och grundaren att han gärna för dialog om den fortsatta utvecklingen.

“Mitt mål är att alla typer av idrotter ska kunna fungera. Vissa idrotter kommer få dedikerade lösningar, precis som fotbollen. I dag finns crowdfundingen som standard för alla”. 

Per Hjaldah konstaterar att det börjar lätta lite för idrotten nu och han planerar att fortsätta utveckla plattformen.  

”Jag lägger mycket resurser på att bygga upp plattformen och lansera nya tjänster. Jag bygger den för en global marknad så att den funkar även i länder som England, Tyskland och USA”. 

Läs fler artiklar
LÄS MER