H&M-bolaget Sellpy fördubblar lagerutrymmet: "Efterfrågan har växt snabbt"

Sellpy H&M e-handel
H&M-bolaget Sellpy fördubblar lagerutrymmet: "Efterfrågan har växt snabbt"

Oscar Nielsen, COO på Sellpy framför det nya lagret.

Finwire / Breakit

Dubblar kapaciteten.

Second hand-tjänsten Sellpy har vuxit starkt sedan bolaget grundades 2014 och omsatte 2018 123 miljoner. I oktober förra året köpte H&M majoritetsposten i bolaget.

Nu dubblar bolaget sin lageryta och ska rekrytera 80 personer under året. Det skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Den nybyggda lokalen ligger i Rosersberg utanför Stockholm. Lokalerna kommer att användas för att skala upp Sellpys snabbt expanderande verksamhet med starkt fokus på hållbarhet.

"Efterfrågan har växt snabbt och kraven på mer yta har funnits ett tag", säger Oskar Nielsen, COO och en av grundarna av Sellpy i ett pressmeddelande.

"I Rosersberg kommer alla varor som ska säljas att packas, lagras och distribueras. Nära 8 miljoner varor per år ska kunna hanteras, vilket ställer höga krav på logistik och struktur. Den här fastigheten hade både rätt storlek, ett mycket bra strategiskt läge och vi fick också stora möjligheter att påverka utformningen."

Sellpy sköter allt från insamling, kvalitetskontroll och fotografering till försäljning och distribution. Ambitionen är att skapa samma köpupplevelse för second hand online som för nya produkter, uppger bolaget.

Även om bolaget har vuxit snabbt de senaste åren har de ännu inte vänt till vinst. På omsättningen på 123 miljoner 2018 landade förlusten på 19 miljoner. 

H&M har de senaste åren satsat mycket pengar på både Sellpy och andra startups. För att läsa hur det har gått – kolla här.

Läs fler artiklar
LÄS MER