Sök

Annonssamarbete med Fingerprints

Fingerprints vd: ”Så kommer framtidens biometri att se ut”

Christian Fredrikson, vd på Fingerprints.

Christopher Lembke

Kommersiell redaktör

Sedan starten har Fingerprints sålt över en miljard biometrisensorer, och tekniken är definitivt här för att stanna.
Nu blickar det svenska företaget framåt mot en rad nya användningsområden.
”Det har aldrig varit mer relevant med kontaktlösa betalningar än just nu”, säger bolagets vd Christian Fredrikson.

Fingerprints framgångssaga startade redan 1997, och sedan dess har deras biometriteknik spridits över hela världen. Sannolikheten att just du har använt en Fingerprints-sensor är relativt stor, eftersom företaget under 2019 nådde milstolpen 1 miljard levererade sensorer. Något som visar hur stor tekniken har blivit i dagens samhälle.

”Vi ser en växande trend där enheter som tidigare inte var uppkopplade nu ingår i ‘internet of things’. I och med det letar tillverkare efter nya metoder för att identifiera användarna. Där kommer biometritekniken att spela en central roll”, säger Christian Fredrikson.

Coronakrisen kan snabba på ett andra genombrott för biometrin. Nyligen rapporterade Mastercard att de sett en 40-procentig ökning av så kallad ”contactless payment” eftersom många användare är rädda för att smittas av viruset och inte vill trycka sin PIN-kod på betalningsterminaler. Något som även Världshälsoorganisationen förespråkar. Men trots att beloppsgränsen för blipp-betalningar har ökat, i Sverige från 200 kronor till 400 kronor, är den fortfarande för låg för att kunna betala kontaktlöst för exempelvis en familjs matinköp, eller när du tankar bilen.  

På grund av smittan som sprider sig nu har det aldrig varit mer relevant att ha kontaktlösa metoder för att kunna genomföra en betalning

Fingerprints är ett av företagen som går i bräschen för utvecklingen av betalkort som innehåller fingeravtrycksensorer. Med hjälp av biometrin kan bankerna helt ta bort gränsen för kontaktlösa betalningar och erbjuda sina kunder en trygg och smidig betalning oavsett belopp.    

”På grund av smittan som sprider sig nu har det aldrig varit mer relevant att ha kontaktlösa metoder för att kunna genomföra en betalning. Även i access-segmentet ser vi ett ökat behov av kontaktlös teknik, istället för knappsatser eller vanliga stämpelklockor.”

Fingeravtryck bara en början

Men människors fingeravtryck är bara en sorts biometrisk information. Fingerprints ser en framtid där fler av våra fysiska attribut kommer att ge oss tillträde och kontroll.

”Ansiktsigenkänningen är redan relativt etablerad för att låsa upp smartphones, men i dessa tider av ansiktsmasker och olika kulturella klädesplagg så kommer även det mönstret att förändras. Vi ser en värld där kombinationen av ansiktet och ögats iris kommer spela en större roll”, berättar Christian.

Läs mer om biometritrender för mobilen här 

Trots att de kommer från ”lilla Sverige” är Fingerprints en av de globala spelarna som är med och driver den här tekniken framåt i hela världen. Något Christian tillskriver den agilitet som svenska företag ofta har.

”Eftersom vi är ett litet land och en liten spelare så måste vi vara dubbelt så flexibla, anpassningsbara, rådiga och diplomatiska. Man måste bana sin egen väg”, säger han och lyfter fram hur Fingerprints som ett relativt litet bolag är med och dominerar biometritekniken i ett så gigantiskt och techkunnigt land som Kina. 

Stärkande stålbad

Många svenska bolag står nu inför kristider, och ett av Christians stoltaste ögonblick som vd för Fingerprints var hur företaget lyfte sig när de själva genomgick en kris.

”När det gick som sämst för oss, och var som tuffast, då tog alla i bolaget nya tag och anpassade sig. Sedan kom Fingerprints tillbaka starkare än tidigare. Bolaget tvingades skära ner med 66 procent, men kunde senare ta tillbaka marknadsandelar, betala skulder och lansera nya innovativa produkter.”

”Det är lätt att vara en ledare när det går bra, men när det stormar och blåser hårt definieras du som ledare. Hela företaget och de anställda har visat en otrolig styrka och karaktär genom de tiderna”, säger han.

Biometrin kan sammanföra två saker som vanligtvis inte går ihop: En större enkelhet för konsumenten och samtidigt en högre säkerhet

Nu vill Fingerprints fortsätta att växa och lansera nya mobilprodukter. Men i ett längre perspektiv vill de revolutionera hela betalningsindustrin, genom att låta biometrin ta allt mer plats. 

”Biometrin kan sammanföra två saker som vanligtvis inte går ihop: En större enkelhet för konsumenten och samtidigt en högre säkerhet. För oss handlar det om att förändra beteenden, och det tar ofta lång tid. Men i slutändan leder det till en både säkrare och enklare vardag för alla”, säger Christian.

Svensk innovationsteknik sedan 1997 – läs mer om Fingerprints här

Läs mer