Fick rådet att lägga ned – nu går funktionsdrycken Clean Drink som tåget

Clean Drink
Fick rådet att lägga ned – nu går funktionsdrycken Clean Drink som tåget

Hugo Rosas och Sebastian Kvissberg. Foto: Press

Towe Boström

Reporter

”Eftersom det var så tufft i början är man väldigt ödmjuk och tacksam över det man får", säger Clean Drinks medgrundare Hugo Rosas.

Historien bakom den svenska energidrycken Clean Drink började 2015, när bröderna Hugo Rosas och Sebastian Kvissberg bestämde sig för att satsa på funktionsdryck. 

”Vi ville komma närmare varandra och göra något ihop. Vi såg ett utrymme i marknaden för den här typen av produkter, och tyckte inte att det som fanns på marknaden hade det vi ville ha”, berättar Hugo Rosas. 

Hugo Rosas är en känd profil för många, och han har bland annat drivit en av Sveriges största bloggar. Både han och hans bror han en bakgrund inom sporter som crossfit samt hockey och basket. 

Den korta historien är att bröderna snabbt bestämde sig för att lansera runt 250.000 upplagor av funktionsdrycken Clean Drink som snabbt sålde slut på marknaden. Problemet var bara att de som smakade den inte verkade så sugna på att köpa mer.

”Den var inte god. Jag fick ett sms där någon förklarade för mig att de hellre hade smakat på kattpiss än på våran dryck”, berättar Hugo Rosas. 

"Jättemånga sa åt oss att ge upp" 

Ett resultat som hade fått även den mest motiverade att kasta in handduken – men inte de här två. 

”Som idrottsman är man alltid väldigt målinriktad och ser bara mållinjen och inga uppförsbackar, men här var uppförsbackarna väldigt branta. Samtidigt har jag och Sebastian kommit dit vi är idag för att vi aldrig hade en tanke på att ge upp, trots att jättemånga sa åt oss att ge upp”, säger Hugo Rosas.

De satte sig vid ritbordet och började att uppdatera smakerna. Vid sidan om det arbetet uppvaktade de aktivt företrädare för Reitangruppen, som äger 7-Eleven och Pressbyrån, och i början av 2018 rullades Clean Drink ut i butikerna. 

Hur charmade ni Reitan? 

”Det var ingen lätt uppgift. Det tog tre veckor att ens få tag på dem, jag tror det tog fem möten med inköpschefen innan de sa ja. Vi hade egentligen ingenting men jag tror att inköpschefen såg drivet och glöden i våra ögon, det var han först med att se”, säger Hugo Rosas.

Att komma in på 7-Eleven och Pressbyrån är en sak – men sedan gäller det att hålla sig kvar och visa att man platsar. Bröderna visste att det här var deras enda chans och började själva att resa runt i Sverige för att promota sina drycker. 

”Någonstans där hände det. Folk började att jämföra våra produkter mot andra och säga att våra är bättre”. 

Därefter har bolaget rusat fram som tåget. 

Omsättningen har exploderat 

I det brutna räkenskapsåret som avslutades i augusti 2019 redovisade moderbolaget Clean Sverige AB en omsättning på 53 miljoner kronor och en vinst på 9 miljoner kronor. Det är att jämföra med en omsättning på 5,5 miljoner kronor och minusresultat på 2,6 miljoner kronor året därinnan.

”Tillväxten ser bra ut och vi siktar på 100 miljoner i år. Med corona vet man inte riktigt men det är där vi vill hamna med bibehållen marginal och resultat”, säger Hugo Rosas. 

Clean Drinks mål är att vara ”den renaste funktionsdrycken” på marknaden, fri från exempelvis konserveringsmedel, socker och färgämnen. Bolaget arbetar aktivt för att minska påverkan på klimatet. De gör de bland annat genom fossilfri produktion i norden och ett annat initiativ är att ersätta plasttrågen med miljövänligare alternativ. 

Konceptet och dryckerna har gått hem och sociala medier har varit en viktig drivkraft för tillväxten. Hugo Rosas menar dock att de inte främst har stora influencers att tacka, utan alla de konsumenter som bidragit till att sprida budskapet om produkterna. 

Bolaget har idag 15 anställda och grundarna har inte tagit in något externt kapital. Nu har de expanderat till Finland och blicken är inriktad på resten av norden. 

”Eftersom det var så tufft i början är man väldigt ödmjuk och tacksam över det man får. Vi har fötterna på jorden och är ett ödmjukt företag som tänker mycket på hållbarhet. Vi vill att det här ska vara folkets dryck”, säger Hugo Rosas.

 

Läs fler artiklar
LÄS MER