Sök

Därför tycker Jarno Vanhatapio inte att e-handelsreturer är en så stor grej: "Skev bild"

NakdModeHållbarhet

Jarno Vanhatapio, vd på Nakd. Foto: Johanna Ekström

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Finns viktigare faktorer som påverkar, menar Nakd-grundaren.

Modebranschens klimatpåverkan är ett ständigt debatterat ämne. Framförallt har det handlat om de stora utsläppen som sker i samband med produktionen av kläderna men det finns också andra delar som spelar stor roll.

Vi på Breakit har exempelvis granskat vad som händer med de returer vi skickar tillbaka till e-handlarna. Vår granskning visade att de ofta skickades långa omvägar till länder som Polen och Estland för att packas om innan de kunde säljas igen. 

E-handelsjätten Na-kd med sin karismatiske grundare och vd Jarno Vanhatapio har lyft frågan som en av de viktigaste för framtiden och i en panel på Breakit24Live var han kritisk till fokuset på returer inom e-handeln.

"Extremt skev bild"

Nakd-grundaren menade  att diskussionen om klimatfrågan ofta blir felvinklad, bland annat kritiserade han kritiken som har riktats mot returerna inom e-handeln.

“Om du kör din bil 500 meter till köpcentret så har du gjort mer skada på miljön än om du skickar tillbaka en retur. Bring och dem kör med hybridbilar och packar en lastbil full med returer", sägerJarno Vanhatapio som menar att det är själva klädproduktionen som är den stora frågan.

"Det är en extremt skev bild”, fortsätter han sedan.

Nakd har tidigare meddelat att de arbetar på en lösning inom cirkularitet. En satsning som ännu inte har lanserats.

Vill att kläderna ska hålla längre

“Den stora delen för oss är att ge plaggen längre liv. Våra snittplagg säljer för 300 spänn, vi har många aktörer som snittar på 100 till 120 kronor per plagget. Vi jobbar mycket på kvaliteten för att ge plaggen ett längre liv. Sen jobbar vi också på att öppna för att ge kläderna ett andra liv.”

Nakds lösning har dragit ut på tiden och under paneldebatten på Breakit 24Live berättade Jarno Vanhatapio mer om varför den dröjde.

“Det är inte läge att lansera klädförsäljning från kund till kund när människor är oroliga för corona. Sen är det också en komplex fråga med transportkedjan.”

Se hela paneldebatten här:

 

Läs mer