Sök

Coronapandemin skapar rusning efter prylar på nätet – hos helt ny målgrupp

Postnorde-handel

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Coronapandemin har fått en ny målgrupp att upptäcka nätshopping. Det visar e-barometern som ges ut av Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

I mitten på mars förändrades vardagslivet för de flesta svenskar. Alla som har möjlighet uppmanades jobba hemifrån, stora folksamlingar förbjöds och alla över 70 råddes undvika sociala kontakter i största möjliga mån.

Trots att e-barometern täcker hela första kvartalet – alltså januari till mars – syns en tydlig förändring när det gäller hur vi handlar.

Breakit har redan rapporterat om en rad konkurser när det kommer till fysiska butikskedjor. Några exempel är MQ som numera heter Marqet, The Shirt factory och Dea Axelsson.

E-handeln har ökat generellt sett och växte med 16 procent under kvartalet. Den största ökningen skedde, kanske inte så förvånande, i mars. Jämför man februari och mars så ser man en ökning på hela 32 procent. 

Men framförallt syns att äldre personer har börjat shoppa mer online. 

I mars ökade plötsligt andelen personer mellan 65 och 79 år (den generation som kallas babyboomers) som uppgav att de e-handlat den senaste månaden med 10 procentenheter jämfört med genomsnittet 2019. 

Ska inte underskatta betydelsen

Mat på nätet är en av de kategorier som där man ser störst ökning både generellt sett och av äldre konsumenter. I mars var mat till exempel den näst största produktkategorin i åldersgruppen 65-79.

“De äldre konsumenterna kommer förstås inte att överge de fysiska livsmedelsbutikerna efter coronapandemin. Tvärtom kommer det säkert även fortsättningsvis vara en stor kundgrupp, men man ska inte underskatta effekten av att många har fått pröva på e-handel och ser fördelarna”, skriver Postnords analytiker i rapporten. 

Att e-handeln hittills har fortsatt växa i snabb takt trots ekonomisk kris beror på att mycket annan konsumtion uteblir i krisens spår. Många har till exempel ställt in planerade resor, även restaurangkonsumtion, nöjen och uteliv är begränsade. 

Ändå risk för kris hos e-handlarna

Hur det ser ut det kommer att se ut i framtiden är däremot svårt att sia om. Den ekonomiska krisen kommer att finnas kvar längre än viruset och hur det påverkar konsumtionen är svårt att sia om. Det finns också en oro för att bolag får problem med kapitalanskaffning vilket kan leda till att satsningar uteblir och att vissa e-handlare hamnar i ekonomisk kris.

När det kommer till vad som säljer bäst på nätet just nu så ser man att skönhet och hälsa (där apoteksvaror – tänk bunkring av handsprit – ingår), dagligvaror och möbler och heminredning ökar stort.

E-barometern i korthet
  • E-handeln växte med 16 procent under första kvartalet och en stor del av tillväxten kom under mars månad.
  • Starkast tillväxt under kvartalet hade apoteksvaror (+37 procent), följt av dagligvaror (+27 procent).
  • I genomsnitt 70 procent av svenskarna e-handlade under det första kvartalet och hela 73 procent under mars månad.
  • Skönhet och hälsa (där apoteksvaror ingår) var för första gången den produktkategori där flest konsumenter hade handlat (39 procent av de e-handlade konsumenterna, följt av kläder och skor (34 procent).

Läs mer