Epidemic Sound skiftar fokus – gör sig av med 79 tjänster

Epidemic Sound Musik
Epidemic Sound skiftar fokus – gör sig av med 79 tjänster

Oscar Höglund, vd på Epidemic sound. Foto: press.

Tobias Blixt

Reporter

Ska prioritera försäljning genom den digitala plattformen.

Epidemic Sound ska fokusera mindre på fysisk försäljning och mer på sin digitala plattform och som en följd av det beslutet ska musikbolaget göra sig av med 79 tjänster av totalt 419. Det rapporterar Di Digital

”Det är inte en fråga om att våra intäkter kraschat, tvärtom. Utan det beror på att vi framöver ska prioritera vår digitala plattform”, säger Oscar Höglund, vd på och medgrundare på bolaget, till sajten.

Skyndas på av corona-utbrottet

Enligt Oscar Höglund använder de flesta som blir kunder redan idag den digitala plattformen. Han berättar också att coronaviruset har skyndat på beslutet att skära ned på personalstyrkan. 

”Vi hade förmodligen kommit till den här insikten ändå, men under covid-19 har det blivit uppenbart att trenden 'analogt till digitalt' accelererar i samhället. Utmaningen för oss har varit att identifiera vilka förändringar som är permanenta och temporära”, säger han.

Av de som lämnar arbetade ungefär 60 procent med fysisk försäljning, övriga tjänster ska enligt Di Digital vara relaterade till HR och finans. Anställda ska ha informerats under måndagen och just nu pågår förhandlingar.

Största ägare i Epidemic Sound är riskkapitalbolaget EQT som kontrollerar 39 procent av bolaget. Under 2018 hade bolaget en nettoomsättning på 198 miljoner kronor, med ett litet plusresultat.

Läs fler artiklar
LÄS MER