Liveshopping-succén Soft Goat: ”Vi funderar på att använda tekniken i rekryteringssyfte”

Liveshopping-succén Soft Goat: ”Vi funderar på att använda tekniken i rekryteringssyfte”

Katarina Graffman, kulturantroprolog, och Stephanie Bergström, vd och medgrundare på Soft Goat. Illustration: Daniel Špaček

Coronapandemin har förändrat konsumenternas köpmönster radikalt.
Och för de e-handlare som anpassar sig snabbt kan det innebära en riktig jackpot.
”Vi sålde för tio gånger mer än en normal dag under vårt första liveshopping-event”, berättar Soft Goats vd och medgrundare Stephanie Bergström.

I sjätte delen av Svensk Digital Handels och Breakits artikelserie om framtidens e-handel, berättar Soft Goats vd Stephanie Bergström om liveshopping ur ett hållbarhetsperspektiv och antroprologen Katarina Graffman om varför den fysiska butiken fortsatt har en viktig roll att spela.

Klädesföretaget Soft Goat – som uteslutande säljer plagg av 100 procent kashmir – har bara en enda fysisk butik belägen i centrala Stockholm. Därför var de synnerligen väl rustade för att ställa om verksamheten när coronapandemin slog till med full kraft och utdelade ett dråpslag mot retailhandeln.

Men det var ändå en nervös vd som satt och planerade för bolagets första planerade liveshoppingevent, en ny trend sprungen från Kina där influencers och företag möter kunderna direkt via livestreams och chattrum.

Nya e-handelstrenden gör succé i Kina – nu kan den komma till Sverige

”Att vi skulle lansera det här i coronatider var faktiskt en ren slump. Jag gick en ledarskapsutbildning i januari tillsammans med några från Bambuser, och vi kom överens om att testa det här konceptet tillsammans. Allt var redo, sedan slog pandemin till och vi kände oss inte säkra på ifall det här var rätt tillfälle för att satsa stora pengar på ett nytt koncept”, berättar Stephanie Bergström.

Tryggare köp – färre returer

Oron var obefogad. Kunderna strömmade till Soft Goats livestream, där influencern Ebba von Sydow guidade dem genom kollektionen och svarade på frågor från nyfikna tittare. Efter 40 minuters sändning kunde Stephanie konstatera att konceptet var en succé.

”Jag satt faktiskt hemma och grät några tårar när jag insåg hur bra det fungerade. I en tid då många känner sig obekväma med att gå i fysiska butiker blev det här superlyckat för vår del.”

Försäljningen under liveshoppingen blev tio gånger större än under en normal dag, och Soft Goat hade hittat ett nytt, effektivt, sätt att presentera bolaget, medarbetarna och produkterna.

”Kunderna får lättare en bild av produkten när de ser en verklig person visa upp plaggen. Många av tittarna ställde frågor kring just storlekar och passformen. Det gör att de känner sig tryggare vid köpen, och minskar även antalet returer vilket är något som alla e-handlare strävar efter. Ur ett hållbarhetsperspektiv är det väldigt mycket värt.”

”Det finns många delar i liveshopping-upplevelsen som är intressanta. Dels själva handeln, men även hur vi kan få kunderna att lära känna teamet bakom Soft Goat, och visa hur vi jobbar. Vi funderar även på att använda tekniken i rekryteringssyfte”, säger hon.

Lyssnar på kunderna

Stephanie tror att coronapandemin har accelererat utvecklingen i e-handeln, och att saker som lanseras nu kanske skulle ha tagit flera månader om världen rullat på som vanligt.

”Den här perioden kommer att sätta en ny standard. Jag trodde mycket på liveshoppingen, men jag tänkte att implementeringsstiden skulle vara flera månader. Nu har det nästan blivit som att kunder och företag ‘tvingats’ in i det här systemet, eftersom situationen är som den är. Men då kommer samtidigt många att upptäcka fördelarna som finns, och den känslan kommer att stanna kvar även efter corona.”

Att Soft Goat sedan starten främst är e-handelsfokuserade ser hon som en enorm styrka när det gäller att vara flexibla och ta till sig de här nya koncepten.

”Jag tror att vi kan vara snabbare där. Just nu gäller det att visa framfötterna och vara tillmötesgående när det gäller kundernas behov och efterfrågningar. Vi har börjat erbjuda mer fri frakt, fria returer och mycket hemkörning, som har gått upp otroligt mycket under den här perioden.”

”Om de stora jättarna – som har e-handel men även massor av fysiska butiker – inte klarar en sådan omställning snabbt så kommer det bli svårt för dem.”

Detaljerad kunskap om kundgruppernas beteenden

Soft Goat har tack vare liveshoppingen kommit närmare sina kunder, något som enligt Katarina Graffman, doktor i kulturantropologi, forskare, författare – och aktuell med boken ”På spaning efter den tid som kommer – bubblor, skam och andra fenomen” tillsammans med Jacob Östberg och Emma Lindblad – kommer vara väsentligt för företagen som vill ta sig igenom den här perioden.

”Tyvärr går det ju inte att säga något generaliserande om vad som händer härnäst eftersom det helt beror på hur pandemin utvecklas. Men att noga ta reda på hur olika konsumentgrupper tänker och hur de agerar kommer bli viktigare än någonsin. Vad har förändrats under den här perioden och varför? För att veta vilka åtgärder man ska vidta måste man få detaljerad kunskap om sina kundgruppers beteenden. Här går det inte att generalisera och stirra sig blind på siffrorna i ett excelark”, säger hon.

Kan Coronapandemin bli det som får vågskålen att skifta mot e-handeln permanent, eller kommer kunderna att tråna efter att shoppa i butiker när det här är över?

”Återigen, det går inte att dra alla kundgrupper över en kam. Vi kommer både att se kunderna som ska ta igen det de upplever att de förlorat, som springer till butiken och tokhandlar, och du kommer ha kunderna som reflekterat kring ett nytt sorts tillstånd och som har förändrat sina tidigare konsumtionsvanor, både vad gäller mängden och hur de konsumerar. Sedan finns en mängd olika beteenden mellan dessa två poler.” 

”Men här är det viktigt att poängtera att fysiska butiker kan vara enormt viktiga när det gäller tillväxten för många varumärken. Den fysiska butiken är ett mer kostnadseffektivt sätt att bygga långsiktig lojalitet än vad digital marknadsföring är. Det handlar om att se den fysiska butiken som marknadsföring, inte som försäljning och distribution”, säger Katarina.

Ny världsbild, nytt normalläge

Även Per Ljungberg, VD på Svensk Digital Handel, menar att Coronakrisen ritar om detaljhandelskartan i realtid där många satsar på innovativa grepp som Liveshopping. Han tror också att en värderingdriven och hållbar tillväxt kommer att vara central för att komma vidare ur det svåra läget som handeln befinner sig i just nu.

”En kris ger oss en ny världsbild och ett nytt normalläge. Ett läge där konsumenterna kommer fundera djupare över vad de behöver och från vem de vill handla det de behöver. Samtidigt som kapitalet kommer att söka digitala, värderingsdrivna och växande investeringar.”

Webbinarium 20 maj – Värderingsdrivna affärer på andra sidan Coronakrisen

Läs fler artiklar
LÄS MER