Sök

Klarna startar samarbete med Society icon

KlarnaSociety iconfintech

Foto: Istockphotos/press

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

”Klarna är en drömpartner för oss", säger Kristofer Åkesson, som är operativ chef på startupen Society icon.


Klarna har blivit synonymt med tunga och påkostade marknadsföringaoffensiver. Ni minns kanske samarbetena med världsstjärnorna Lady Gaga och Snoop Dogg?

När Klarna nu presenterar sina senaste nyheter är det en helt annat strategi vi ser. Bolaget tänker nämligen ta hjälp av så kallade mikro-influencers för att nå ut.

Mikro-influencers är personer som har ett mindre antal, men istället väldigt hängivna, följare på sociala medier. Vi pratar alltså mer vanligt folk än superstjärnor.

Nu har Klarna startat ett samarbete med startupen Society icon som byggt en plattform där personer kan registrera sig för att samarbeta med olika varumärken.

Konsumenter kommer att bjudas in för att skapa och bli en del av Klarnas kampanj för att sprida den i både sina egna och i Klarnas kanaler.

”Genom att låta vår konsumenter vara med och skapa våra kampanjer kommer vi ännu närmare de som använder och älskar Klarnas tjänster. Samtidigt vill vi också öka kännedomen om Klarna som shopping-app och exempelvis lyfta funktioner som erbjudanden, prisnotifikationer och önskelistor”, säger Christian Cabau, marknadschef på Klarna. 

Kampanjerna går genom Society icons plattform och ersättningen baserar sig på individuell data från Instagram. 

Kristofer Åkesson är operativ chef på Society icon. 

”Klarna är en drömpartner för oss, få varumärken i världen är så starka och långt fram i sin kommunikation”, säger Kristofer Åkesson.

Society icon grundades av Mose Haregot och expanderade nyligen till Danmark.

”Det är tydligt att digitaliseringen och förflyttningen mot sociala kanaler går ännu fortare just nu, och de partners och mediehus vi jobbar med har ännu större utmaningar med intäkter än tidigare. Där fyller vi en viktig funktion, inte bara i Sverige”, sa Mose Haregot.

Wera Henriksson (Klarna), Kristofer Åkesson (Society icon), Christian Cabau (Klarna), Mose Haregot (Society icon), Louise Sallander (Klarna) och Marcus Börjel (Society icon). Fotograf: Marilia Bognandi. 

Läs mer