Pocapp gjorde succé med ett spel om katter – vill upprepa succén med spel om hundar

Pocapp spelbranschen Mobilspel
Pocapp gjorde succé med ett spel om katter – vill upprepa succén med spel om hundar

Foto: Press / Karl-Filip Karlsson

Tobias Blixt

Reporter

Men coronaviruset har satt käppar i hjulen för spelstudion från Skövde.

Svenska Pocapp visade tidigt att det gick att konkurrera på marknaden för mobilspel som en liten Skövdebaserad spelutvecklare. Det var 2016 som de lanserade spelet Castle Cats och sedan dess har spelet nått över 5 miljoner nedladdningar.

Under 2018 omsatte Pocapp drygt 8 miljoner kronor med ett resultat på 1,1 miljoner. Exakta siffror för fjolåret finns inte ännu, men enligt bolagets vd Dilaram Massimova ligger omsättningen på närmare 9 miljoner med ett positivt resultat.

“Castle Cats är vårt tredje spel och det som har gått absolut bäst. Vi har kunnat behålla vår spelarbas i tre år nu och det är vi väldigt tacksamma för. Vi läser mycket om hur tuff spelbranschen är, så det är skönt att vi har hittat vår nisch”, säger hon och fortsätter:

“Nu landar vi på uppemot 9 miljoner, det är inte fenomenalt men vi förbättrade våra siffror. Vi har insett hur pass mycket tur vi har haft, men vi har också lagt mycket tid och pengar på att behålla de här intäkterna.”

Nytt spel på gång

Nu hoppas Pocapp på att kunna upprepa succén Dungeon Dogs, studions nästa spel till mobiltelefoner. 

“Med det nya spelet vill vi se om framgångsreceptet med underhållande och gulliga djur faktiskt fungerar och om vi kan återskapa det vi har gjort med Castle Cats.”

Dilaram Massimova berättar att deras modell bygger på att engagerade användare ska vilja ta del av nya karaktärer. Av de 5 miljoner nedladdningarna har de cirka 300.000 aktiva spelare varje månad. Spelet är gratis att spela men för den som vill låsa upp den senaste katten, eller hunden, finns möjligheten att köpa karaktären.

Att de har kunnat konkurrera med andra gratisspel på marknaden under lång tid beror på en liten med dedikeras spelarbas.

“Jag tror att det är väldigt viktigt för monetiseringen vilken typ av innehåll man lägger upp. Vi har släppt ungefär två uppdateringar i månaden, så arbete slutar inte vid lanseringen. Våra spel ska ha en lång levnadstid”, säger Dilaram Massimova.

"Vi har lidit enormt"

Om även nästa spel kan bli en försäljningssuccé återstår att se. Just nu går studion i en oviss väntan på när app-butikerna ska kunna hantera deras nya spelsläpp. Som en direkt följd av coronautbrottet tar allting längre tid än vanligt – något släppdatum kan de därför inte sätta i dagsläget.

Till skillnad från många andra spelbolag som har fått ett uppsving under coronapandemin har Pocapp dessutom drabbats genom att inte kunna släppa sina nya uppdateringar. Deras nylanserade e-handel, som under fjolåret omsatte cirka 500.000 kronor, har också fått sättas på paus.

“Det har påverkat vår ekonomi. Vårt spel är gratis och utan uppdateringar finns inte så många anledningar att stanna kvar för spelarna. De förväntar sig en viss typ av innehåll. Vi har inte lidit enormt av det, men det är en frustration som vi känner just nu.”

Pocapp har idag lite över 10 anställda.

Läs fler artiklar
LÄS MER