Hemnet ökar vinsten – svenskarna la i snitt 32 minuter per månad på bostadssajten förra året

Hemnet Bostad
Hemnet ökar vinsten – svenskarna la i snitt 32 minuter per månad på bostadssajten förra året

Foto: Hemnet

Finwire / Breakit

Hemnet Group redovisar ökande omsättning och högre vinst under 2019 jämfört med samma period året innan.

Under 2019 la besökare 54 miljoner timmar på Hemnet. Det innebär att varje svensk som är 15 år och uppåt i genomsnitt spenderade 32 minuter per månad på sajten.

Samtidigt ökade Hemnet Group omsättningen med 19,1 procent till 444,4 miljoner kronor, jämfört med 373,1 miljoner året innan.

Rörelseresultatet blev 98,7 miljoner kronor (73,3), med en rörelsemarginal på 22,2 procent (19,6).

Resultatet efter skatt blev 65,6 miljoner kronor (53,2), en ökning med 23,3 procent mot föregående år.

Genomsnittlig intäkt per objektsannons uppgick till 1 414 kronor (1 079).

Antal listade objekt i perioden uppgick till 185 tusen objekt (188).

Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 138,8 miljoner kronor (91,0).

En genomsnittlig bostadsannons hade i snitt 6 195 besök.

General Atlantic äger 60 procent av aktierna och 67,5 procent av rösterna i Hemnet. Care of Hemmet är fjärde största ägare med en ägarandel på 17,2 procent och 19,3 procent av rösterna. Våren 2017 erbjöds mäklare och mäklarbyråer att köpa in sig i Hemnet, en försäljning av aktier som sköttes av Pepins.

Läs fler artiklar
LÄS MER