Förlust på 100 miljoner i månaden och brinnande IT-kris – då tog Daniel Sachs över som vd på Spray

Entreprenör Ledarskap
Förlust på 100 miljoner i månaden och brinnande IT-kris – då tog Daniel Sachs över som vd på Spray

Olle Aronsson

Medgrundare och ansvarig utgivare

Mitt under pågående IT-krasch sommaren år 2000 erbjöds Daniel Sachs ta över det hajpade techbolaget Spray.

Han var 30 år gammal och skulle få sitt livs svåraste utmaning. I en intervju med Breakit delar han med sig av lärdomar om:

• Knepet för att fixa finansiering i brinnande kris
• Kommunikation med anställda på ett hajpat techbolag, när det vänder nedåt
• Att komma ur problemen med hedern i behåll

"Det var otroligt tufft mentalt att säga upp människor och lägga ner verksamheter som vi hade hoppats mycket på".

Det är september år 2000 och Daniel Sachs kliver ut på scenen på Sprays huvudkontor i Stockholm.

Han ska berätta för sina anställda om en ny storaffär – men tror egentligen inte på det han ska säga.

Plötsligt fryser han till – och står där tyst inför alla.

“Jag hade jobbat i princip dygnet runt i tre månader. Och där stod jag inför alla och sa saker som jag faktiskt inte trodde på”.

Det berättar Daniel Sachs när Breakit når honom på videolänk, nästan 20 år senare.

På den tiden var Spray ett av Europas absolut hetaste techföretag. Bolaget drev webbsidor inom nätdejting, resebokning och sökmotorer – typer av tjänster som senare skulle bli extremt stora på internet.

Bland de anställda fanns bland andra Sebastian Knutsson, senare grundare till mobilspelsuccén King. Spotifys vd Daniel Ek jobbade också i flera projekt på Spray under sin gymnasietid.

Börsen hade kraschat och e-handlaren Boo.com hade precis gått i konkurs

Bolaget var extremt hajpat.

Men när Daniel Sachs klev på som vd i juni 2000 hade det redan börjat vända utför i den svenska IT-branschen.

Börsen hade kraschat och e-handlaren Boo.com hade precis gått i konkurs.

Spray gjorde 100 miljoner i förlust – per månad. Bolaget hade skulder och andra åtaganden på cirka 2 miljarder kronor.

För ägarna var det uppenbart att det krävdes radikala åtgärder. Bolaget behövde antingen få in ny finansiering eller göra sig av med delar av verksamheten.

Den insikten hade dock inte sjunkit in hos alla medarbetare.

“Det fanns en otrolig nybyggarkultur som gick ut på att utveckla nya och disruptiva affärsmodeller. Det som gällde var hårt jobb och en stark tro på att saker skulle förändras i grunden. Krisen blev en smärtsam omställning”, säger Daniel Sachs, idag vd på Proventus som ger ut lån till större företag.

Det blev hans jobb att städa upp efter de vilda tillväxtåren i Spray: Sälja verksamheter, lägga ner dyra satsningar och säga upp personal.

Daniel Sachs ger följande råd till andra företagare som ska leda ett bolag genom en svår kris:

  • Hitta finansiering i din närhet. Att springa runt och leta pengar på stan är otroligt tidskrävande och ganska hopplöst i en kris. Det bästa sättet att överleva är att ta bort kostnader och ta hjälp av kunder och affärspartners som du redan har en bra relation med. Fundera på hur du kan vara nyttig för dem och hur det kan hjälpa din likviditet.
     

  • Fokusera på kärnvärdet. Försök hitta det med ditt erbjudande som kunderna har allra mest nytta av. Det kanske är det enda som finns kvar om du måste skala ner.
     

  • Var öppen med hur illa det är. Det kan verka lockande att dölja problemen. Men det är mycket bättre att vara ärlig. Kommunicera både mer än vanligt och öppnare. “Efter en tid på Spray vågade jag vara mer nyanserad och även berätta om hur illa det var för de anställda. Jag fick nästan bara positiv respons på det”, säger Daniel Sachs.
     

  • Var mer formell. När bolaget riskerar att få slut på pengar är det viktigt att vara extra tydlig. Skriv ner vad ni har kommit överens om. Håll noggrann koll på lagar och regler, så kommer du ur krisen med hedern i behåll.

Jobbade dygnet runt

För Sprays del var den viktigaste åtgärden att fixa den blödande portal-affären – en verksamhet som byggde på att användaren skulle kunna hitta allt på internet via en och samma sajt.

Om den fortsatte sluka pengar skulle Spray gå i konkurs.

Daniel Sachs jobbade dygnet runt hela sommaren 2000 med att hitta ny finansiering. Till sist landade Spray i en lösning där bolaget gick ihop med konkurrenten Lycos.

Det var egentligen en defensiv affär som Spray tvingades till för att överleva.

Jag kände ju i magen att det var en reträtt. Jag sa saker som jag inte kände

Men när Daniel Sachs klev upp på scenen inför alla anställda den där dagen i september 2000 var planen att kommunicera Lycos-affären som visionär och offensiv.

Det var då han fick blackout.

“Jag hade blivit coachad att prata om det som en expansion, att vi blev störst i Europa. Men jag kände ju i magen att det var en reträtt. Jag sa saker som jag inte kände. Till slut blev jag stående på scen och visste inte vad jag skulle säga”, berättar han.

Presentationen för de anställda blev en flopp den gången.

Undvek konkurs

Men under de kommande månaderna lyckades Daniel Sachs och hans kolleger städa upp i Spray – och undvika konkurs.

Det blev dock inte särskilt mycket kvar att bolaget i slutändan.

Efter bara ett år på vd-posten slutade Daniel Sachs i juli 2001.

“Om man ska sammanfatta vad vi gjorde så kan man säga att vi lyckades undvika konkurs och vi betalade alla våra skulder. Jag är enormt stolt över det men det var inte särskilt stora värden kvar efteråt”.

Själv beskriver han tiden som extremt intensiv.

“Jag var utarbetad. Det var otroligt tufft mentalt att säga upp människor och lägga ner verksamheter som vi hade hoppats mycket på. Det enda lätta beslutet under den här perioden var att gå till jobbet varje morgon och göra mitt bästa för att rädda det jag kunde”.

Läs fler artiklar
LÄS MER