Butikerna dör – vad ska då ligga i gatuplan? Här är 4 oväntade techbolag som borde prova fysisk butik

e-handel fintech Hälsa
Butikerna dör – vad ska då ligga i gatuplan? Här är 4 oväntade techbolag som borde prova fysisk butik

Olle Aronsson

Medgrundare och ansvarig utgivare

Efterfrågan på butikslokaler är körd i botten och pessimisten ser trista stadskärnor framför sig.

Men nu öppnas också möjligheter för innovativa techbolag som vill använda fysiska lokaler i gatuplan för att locka kunder – inom helt andra branscher än handeln.

Breakits medgrundare Olle Aronsson listar 4 oväntade techbbolag som borde våga prova.

Den här texten publicerades först i ett mejl till Breakits Premium-läsare.

Redan innan corona-krisen hade många fysiska butiker problem. Nu går strukturomvandlingen mot e-handel snabbare än någon kunde ana.

Det aktualiserar en fråga som jag funderat mycket på det senaste året: Om butikerna försvinner – vad ska ligga i bottenplan i våra städer?

Det finns trots allt en gräns för hur många restauranger och gym vi kan efterfråga.

Här ser pessimisten framför sig en tyst och trist stad, där lokaler ekar tomma och folklivet har tynat bort.

Optimisten ser en chans att skapa något nytt.

De senaste tio åren har präglats av snabb tillväxt för många bolag som använder digitala kanaler för att skaffa kunder.

Nu börjar digitala kanaler som sök och sociala medier bli mogna på allvar

Pigga uppstickare har ofta varit snabba på bollen när det dykt upp nya kanaler – och har hunnit köpa marknadsföring billigt innan priserna gått upp.

Ett par kända exempel är Daniel Wellingtons framgångar på Instagram och spelbolaget Betsson som var tidiga med sökordsoptimering.

Men nu börjar digitala kanaler som sök och sociala medier bli mogna på allvar. Priserna har gått upp.

Samtidigt är efterfrågan på kommersiella lokaler i gatuplan – den gamla erans skyltfönster – körd käpprätt ner i botten.

Kan vi till slut nå en punkt där kostnaden för att dra in kunder till en lokal i gatuplan är lägre än priset på digital annonsering? För vissa kategorier av produkter åtminstone?

Större e-handlare som Adlibris och Amazon har redan öppnat fysiska butiker.

Vårdappen Kry aviserade i veckan att bolaget vill öppna 10 nya fysiska vårdcentraler i år – bara i Stockholm.

Det beror inte bara på att vård är en verksamhet som ofta kräver att man ses fysiskt.

En lokal i gatuplan ger också värdefull marknadsföring.

Vill man vara lite filosofisk kan en fysisk lokal ses som en analog variant av en Facebook-annons – där skyltfönstret motsvarar annonsen och insidan av butiken motsvarar landningssidan.

Många techbolag gör redan idag utomhusreklam i kollektivtrafiken, så varför skulle de inte kunna öppna butiker egentligen?

En entreprenör som tror på fysiska möten är Kry-grundaren Josefin Landgård som numera driver bolaget Mantle som säljer så kallad CBD-olja, en hälsoprodukt som kommer från växten hampa.

När jag pratade med henne häromveckan berättade Josefin Landgård om Mantles hypotes för kundanskaffning: 

Fysiska event är en kanal där det är lättare att bygga förtroende för nya oprövade produkter.

Jag ser framför mig något som liknar en Apple-butik. Det är fräscht, det är snyggt

Just nu är det förstås svårt att genomföra mässor och möten. Men hypotesen kvarstår och i veckan fick Mantle in Cristina Stenbeck och Sophia Bendz som investerare.

Själv påminns jag om ett event förra året där jag frågade en panel av fintech-entreprenörer:

"Om Amazon kan öppna fysiska butiker, skulle inte ni kunna öppna bankkontor i gatuplan?"

Erika Eliasson på Lendify var skeptisk – men Emil Sunvisson på företagsutlånaren Qred spelade med, vilket jag som moderator var tacksam för.

“Jag ser framför mig något som liknar en Apple-butik. Det är fräscht, det är snyggt, och vi kan visa upp finansiella tjänster på ett helt nytt sätt”, sa han.

Kittlande, eller hur?

4 techbolag som jag vill se öppna butik i gatuplan


1. Klarna
Tänk er en helt rosa butik!  Kanske i samband med att bolaget i framtiden lanserar bolån? Just bolån är trots allt en produkt med höga ordervärden där förtroende är extremt viktigt, och där kunderna ofta vill ställa frågor. Signera med mobilt bank-id utan papperskrångel funkar ju även i butik.

2. Hygglo
Att folk ska hyra dyra verktyg – typ borrmaskin och jordfräs – i stället för att äga allt känns ju klockrent. Men nog finns ett motstånd mot att leta efter grannar som har den pryl du behöver? En butik nere på gatan där du kan hyra prylarna vore ett intressant komplement.

3. Werlabs
Tänk er en riktigt lyxig butik på en paradgata – vägg i vägg med dyra klädmärken – där bättre bemedlade kan komma in och lämna blodprov för att förbättra sin hälsa. Kanske kan kombineras med fler tester, typ en löpmaskin med pulsklocka som hos Löplabbet? 

4. Readly
Föreställ dig ett kafé fullt av läsplattor som man får låna, i utbyte mot att du registrerar ett gratiskonto. Syftet är förstås att etablera en vana: Du ska vänja dig vid att bläddra i all världens tidningsmagasin medan du dricker kaffe, och Werlabs får en mejladress så att de kan bearbeta dig. Vips bestämmer du dig för att skaffa ett abonnemang så att du kan läsa hemma i soffan också.

Har ni fler förslag? Ni kan som alltid höra av er till olle@breakit.se

PS. Om ni vill läsa mer i ämnet "butikernas död" kan jag rekommendera den här artikeln i The Atlantic, skriven av Derek Thompson som vissa av er kanske minns som vass föreläsare på Breakit Scaleup Day häromåret.

Läs fler artiklar
LÄS MER