Sök

Annonssamarbete med MINI

Eons marknadschef: ”En självklarhet att byta till elbil”

Christopher Lembke

Kommersiell redaktör

I mitten av mars rullade MINIs nya helelektriska modell ut på de svenska vägarna. I ett av de första exemplaren satt Karin Rosell, marknadschef på Eon.
”Jag körde otroligt försiktigt på premiärturen hem – livrädd att elen skulle ta slut, haha”.

Med barnen utflugna förändras tillvaron på många sätt. Ett är att kylskåpet inte längre behöver fyllas till bredden. Ett annat är att den stora familjebilen plötsligt ekar tom när det inte ska lämnas och hämtas i samma utsträckning. 

För Karin Rosell, som bor i en bostadsrätt i Nacka i södra Stockholm, blev det senare startskottet till att byta till en mindre, helelektrisk tjänstebil.

Idag är det mest stadskörning som gäller, till jobbet, affären och mina kompisar

”Tidigare behövde jag stor, rymlig bil som man kunde åka långt med. Men idag är det mest stadskörning som gäller, till jobbet, affären och mina kompisar”, berättar Karin som dagligen arbetar med nya energilösningar och elektrifiering av samhället på Eon.

”För mig var det självklart att byta till elbil och dra ner på körningen generellt utifrån ett hållbarhetsperspektiv, men också för att jag själv ska uppleva hur det är att köra elbil i Sverige, hur förutsättningarna är för att ladda batteriet”.

Ny, softare körstil… 

Karin kikade på flera elbilar i småbilsegmentet, men bestämde sig till slut för en MINI Electric.

”Jag ville ha en liten elbil som hade ett hyfsat bra pris. Men givetvis spelar varumärke och design en stor roll också. Jag blir glad varje morgon jag kommer ut och ser min helsvarta MINI”.

Leasa nya MINI Electric från 3 995 kr

För, ja, hon kom hem hela vägen hem den där premiärturen. Men att lära sig köra på el har varit en omställning.

”Jag älskar bilar och har alltid gjort det. Jag gillar att köra snabbt och att komma fram snabbt. En elbil kräver en softare körstil, att man kör smart och ekonomiskt. Att gasa fort och ofta drar mycket el."

… och nyfunnen körglädje

Men även om Karin behandlar gaspedalen lite nättare i den nya elbilen, kommer det andra fördelar med en elmotor som levererar 184 hästkrafter och ger en acceleration från 0-60 på 3,9 sekunder.

”Det är som att köra en gocart. Responsen är väldigt snabb, det är en pigg och sportig bil som är rolig att köra och enkel att ta sig fram med i stan. Jag var lite orolig för att den skulle kännas trång att sitta i – jag är 1.80 – men det är inga problem.”

I dagsläget har Karin ingen möjlighet att ladda bilen där hon bor. Att driva frågan om att skaffa laddstolpar i en bostadsrättsförening tar tid. Ursprungsplanen var att ladda batteriet på jobbet, men i en tid då Karin som så många andra mestadels jobbar hemifrån har hon lärt känna omgivningarna på ett nytt sätt.

”Jag har stenkoll på var jag kan ladda bilen. Men jag kör normalt max fyra-fem mil om dagen, så jag behöver inte ladda så ofta. Ska jag köra längre krävs mer planering”

Väcker nyfikenhet

Att rulla in på laddplatser vid mataffären eller köpcentret med en helt ny modell väcker uppmärksamhet. 

”Jag träffar nyfikna elbilsfantaster som kommer fram och frågar om bilen, hur den är. Många är intresserade av att byta till elbil men har inte tagit klivet än. Jag tror mycket handlar om att alla måste kunna ladda på ett enkelt sätt, bilarna finns ju redan.”

Nyfiken? Läs mer om nya MINI Electric här

Karins favoritfunktioner på MINI Electric

MINI Connected-appen: ”Att kunna lägga in resmål via en app i telefonen är väldigt praktiskt när jag planerar mina resor. 

Automatisk fickparkering: ”Jag är grym på att fickparkera, men det är smidigt att ibland bara trycka på knappen och låta bilen parkera sig själv”.

Stereoanläggningen: ”Bra ljud är väldigt viktigt för mig. Jag köpte till Harman Kardon-högtalare och resultatet är superbra, mycket bättre än i tidigare bilar”

Läs mer