Tre spioner i Amazon-land – nya heta uppgifter i jakten på det hemliga lagret: ”Läget är perfekt”

Amazon e-handel
Tre spioner i Amazon-land – nya heta uppgifter i jakten på det hemliga lagret: ”Läget är perfekt”

Från vänster Nicklas Storåkers, Stefan Lundell och Paul Fischbein. Foto: Mikael Fälldin.

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Breakits Stefan Lundell och e-handelsprofilerna Paul Fischbein och Nicklas Storåkers hoppade in i en Tesla och åkte på jakt efter det hemliga lager som giganten Amazon just nu påstås bygga.
De hittade det – och mycket mer därtill.
”Läget är perfekt”, konstaterar Nicklas Storåkers.
Häng med på resan – och ta del av experternas Amazon-analys.

Pulsen rusade och jag greppade snabbt efter en penna och ett block. Nu fick jag inte missa några avgörande detaljer.

Klockan var snart halv tio på tisdagskvällen och jag hade äntligen fått kontakt. 

Personen på andra sidan linjen hade tidigare visat sig välinformerad och han skulle inte göra mig besviken den här gången heller. Budskapet gick inte att misstolkas – e-handelsjätten är på väg in i Sverige och ska sätta upp ett stort lager i samband med utrullningen, sannolikt i Eskilstuna. 

Jag blev ännu mer febrig och frågade ivrigt – “när, när kommer de hit?”

“Mycket av jobbet görs nu men som jag uppfattade det ska allt vara igång först i slutet av året”, svarade källan och lovade att återkomma med information om några veckor.

Men så länge hade jag absolut inte ro i kroppen att bara sitta och vänta.

34 timmar senare hoppade jag istället in i Pricerunner-chefen Nicklas Storåkers rymliga Tesla. Vid hans sida satt redan e-handelsprofilen Paul Fischbein.

Mycket talar för att Amazon går in i Sverige

Det var drygt ett och halvt år sedan vi senast satt i en bil tillsammans. Då var det i min lite mindre flashiga Toyota men uppdraget var fortfarande det samma – att hitta Amazons hemliga svenska lager.

Redan innan samtalet från min källa på tisdagskvällen hade vi snackat om att göra en ny spionresa men nu kändes det ännu mer angeläget att få klarhet. 

Under våren har indicierna för att Amazon verkligen ska lanseras på bred front i Sverige duggat tätt. Vi på Breakit kunde i slutet av april avslöja att Amazon startat en svensk filial som också registrerats hos Bolagsverket. I verksamhetsbeskrivningen framgick att man ska distribuera “produkter och tjänster via webbsidan amazon.se”. Det är för övrigt samma domänadress som Amazon köpte loss för ett antal miljoner av en svensk privatperson redan 2017. 

Och på Valborgsmässoafton kom vad som, i alla fall vid en första anblick, i praktiken verkade vara en bekräftelse på Amazons Sverige-etablering. Det var lokaltidningen Eskilstuna Kuriren som grävt fram ett styrelseprotokoll från det kommunala bolaget Eskilstuna logistik och etablering.

Där framgick att ett “internationellt logistikföretag” var på väg att etablera sig i Eskilstuna logistikpark. Detta logistikföretag skulle, enligt protokollet som Breakit också tagit del av, arbeta för “ett stort e-handelsföretag”.

Eskilstuna Kuriren skrev med hänvisning till anonyma källor att “Amazon startar svensk e-handel. Lager- och logistikverksamheten kommer finnas i Eskilstuna”. Dessa uppgifterna följdes i måndags upp av Förlagspodden där journalisten Lasse Winkler slog fast:

“Amazon kommer till Sverige i sommar. Men böcker kommer inte först. Det är det som är det intressanta. Det är en logistikoperation, så de kommer att börja med det som är smartast för dem när det gäller logistik och vilka varor de ska ha”.

Plats i Eskilstuna pekas ut som lager

Samtidigt kunde branschorganet Intelligent logistik peka ut lagerlokalen där Amazon spåddes flytta in inom kort. På Williams väg i Eskilstuna logistikpark fanns en 24.000 kvadratmeter stor lageryta att hyra.

Det var dit vi tre – jag, Paul Fischbein och Nicklas Storåkers – nu var på väg. Indiciekedjan kändes alltså stark och jag blev inte mindre säker då Nicklas, redan innan vi hunnit svänga ut på E4:an söderut, droppade ytterligare en uppgift med bäring på Amazon-ryktena:

“Jag har snackat med e-handlare som bara för några veckor sedan blivit uppringda av svensktalande personer från Amazon”, berättade Pricerunner-chefen och fortsatte:

“De vill få e-handlarna att börja sälja via Amazons plattform så snabbt som möjligt. Det är uppenbart att de vill göra sajten mer “svensk” inför en lansering. Sen har de ju anställt folk för att översätta den tyska sajten till svenska. Den här gången känns det verkligen som det är dags”.

Jag och Paul Fischbein (som tidigare var vd för Qliro och idag är styrelseordförande i flera stora e-handelsbolag) nickade instämmande. Det var onekligen en hel del som tydde på att den amerikanska jätten verkligen skulle ta klivet in i Sverige.

Men en sak förbryllade i alla fall mig. Den utpekade lagerlokalen utanför Eskilstuna var märkligt liten, i alla fall med Amazon-mått mätt. 22.000 kvadratmeter är en rejäl yta men i vanliga fall brukar ett Amazonlager vara minst dubbelt så stort.

“Det får inte jag heller ihop riktigt, fast de kanske har möjlighet att snabbt bygga ut. Vi får se när vi kommer dit”, menade Paul.

Vad händer när Bezos jätte kommer hit?

Vi började istället diskutera hur den svenska handeln skulle påverkas om Amazon nu verkligen ger sig in här på allvar. I USA och Tyskland är Amazon helt dominant med en marknadsandel på runt 50 procent – är det ett liknande scenario vi ska vänta oss i Sverige? Det skulle i så fall vara en fullständig katastrof för både svenska e-handlare och traditionella retailers.

Men ett sådant scenario tror vare sig Paul Fischbein eller Nicklas Storåkers på. Mer troligt är istället att det blir som i Australien, Turkiet och Holland där Amazon efter några år fått en marknadsandel på knappa fem procent.

“Många e-handlare kommer säkert ha ångest men jag tror att de efter några veckor med Amazon i Sverige kommer inse att de hade ont i magen i onödan. Visst blir det ännu större prispress på en hel del produkter men det blir inte så blodigt”, konstaterade Nicklas Storåkers ungefär samtidigt som han svängde av E4:an i riktning mot Eskilstuna logistikpark.

Grävmaskinerna jobbar för fullt på platsen.

Nu var det inte långt kvar. På vänster sida passerade vi Amazons datacenter. Säkerheten runt byggnaden, där många svenskar lagrar sin data i Amazons molntjänst, är massiv. Två höga stängsel omgärdar byggnaden som påminner om ett fängelse. Inga skyltar finns uppsatta som upplyser om att Amazon Web services har sin verksamhet här.

Ledtråd från grävmaskinist

Inte heller en kilometer längre upp på vägen finns några synliga tecken på att Amazons verksamhet är på väg att inhysas i den stora lagerlokal som ligger där. Innan vi kör in på parkeringen vid sidan om byggnaden ringer vi upp Jonas Kennerhed på Logicenters. Det är han som är ansvarig för att hitta en hyresgäst till lagerlokalen. Vi har inga större förhoppningar om att han ska vara särskilt frispråkig kring vilka som visat intresse men Jonas Kennerhed är väldigt tillmötesgående. Han bekräftar att det tyska logistikbolaget Kuehne Nagel är en av spekulanterna på lokalen. Just Kuehne Nagel som redan idag driftar fyra av Amazons lager nere på kontinenten. Men Jonas Kennerhed säger också att något hyreskontrakt inte är undertecknat och att han inte räknar med att göra klart med någon hyresgäst de närmaste veckorna.

När vi hoppat av bilen och vandrat bort längs med långsidan får vi en ny ledtråd. I änden av byggnaden arbetar två grävmaskiner för fullt och vi ser att marken är förberedd för en utbyggnad. En av grävmaskinisterna kommer fram till oss. Han berättar att planen är att utvidga lagret med ytterligare 15.000 kvadratmeter. Tillbaka i bilen konstaterar Nicklas Storåkers:

“Då handlar det ju om ett lager på nästan 40.000 kvadratmeter. Allt är förberett för att bygga ut, det kan inte ta många månader att smälla upp det och då har du ett fullstort Amazon-lager”.

När vi kikar in i själva lagerbyggnaden ser vi att den är i princip tom. Är det härifrån Amazon ska skeppa ut varor runt om i Sverige?

Därför är Eskilstuna en perfekt plats

Både Paul Fischbein och Nicklas Storåkers lutar åt ett ja på den frågan. Det stora frågetecknet är inte om utan när det kommer ske. Tillbaka på E4:an mot Stockholm sammanfattar de två e-handelsexperterna sina slutsatser. De landar i en slutsats som är väldigt nära de uppgifterna som min källa gav tidigare i veckan – lagret i Eskilstuna blir navet i Amazons logistisk när bolaget går in i Sverige men det dröjer ytterligare något halvår.

Lagerbyggnaden är tom när vi kikar in

Paul Fischbein tog ett djupt andetag och summerade sin syn:

“Vi kan utesluta att de kör igång det här lagret redan i sommar. Då hade de kommit mycket längre och det hade varit en helt annan aktivitet. Deras logistiksatsning är inte nära förestående utan måste ligga tre till fem månader bort. Men det känns ändå tydligt att Eskilstuna är lite av ett Amazon-land”, sade han och parhästen Nicklas Storåkers fyllde i:

“Kommer det ett Amazon-lager i Sverige så är det här, det kommer att ligga. Läget är perfekt nära tåg, flyg och motorväg”.

Kan bli en tvåstegsraket

Det faktum att den utpekade Amazon-partnern i Sverige, tyska Kuehne Nagel, visserligen visat intresse men fortfarande inte skrivit under något hyresavtal talar också emot att ett lager kan vara igång redan till sommaren. Men däremot verkar en etablering av en svensk Amazon-sajt vara nära förestående. Ett troligt scenario är att Amazon skjuter en tvåstegsraket där sajten lanseras först och efter några månader trappar man upp satsningen i form av ett svenskt lager. 

“Amazon har sagt till svenska e-handlare att de har intentionen att lansera sajten i närtid, man har rekryterat marknadsfolk i Sverige och har som sagt redan den svenska domänen. Jag tror att sajten lanseras först och sedan kommer lagret”, sade Nicklas Storåkers.

En stund senare släpper han av mig utanför mitt hus. Vår resa in i Amazon-land är över för denna gången. Något säger mig att det inte blir den sista.

Läs fler artiklar
LÄS MER